حقوق همسایه چیست؟ همسایگی، چه قوانین و نکاتی دارد؟ آیا چهاردیواری اختیاری است؟ مرز این اختیار تا کجاست؟... «ادامه مطلب»...


حقوق همسایه


حُسن همجواری از دیرباز موضوع مورد بحث و نظر در روابط انسانی بوده است. این مقوله، رفته رفته با توسعه آبادی ها و گسترش شهرها و بویژه زندگی آپارتمان نشینی، به عنوان یک مساله مهم در ذیل حقوق و قوانین آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی، جایگاه خاصی در قوانین پیدا نموده است که البته تا مدون و اصولمند شدن، راه درازی دارد.

فراتر از حیطه مصوبات قانونی و نکات فراوان اخلاقی مطروحه در این خصوص، آنچه از انسانهای اصیل و با فرهنگ انتظار می رود این است که خود بصورت خودجوش، پایبند به حقوق یکدیگر، خصوصا در حیطه همسایگی باشند و در بهتر شدن سلوک همجواری، با حساسیت و دقت بیشتری عمل نمایند.

توجه همواره به نظم و نظافت، تحت کنترل داشتن پیوسته صداها و بوها، پرداخت به موقع هزینه های مشترک، تعامل نیکو و محترمانه با همسایگان و اموری از این دست که از اصول ابتدایی و حتمی هر زندگی جمعی و نشان دهنده شخصیت، فرهنگ و اصالت هر یک از همسایه هاست که نباید طوری عمل کنیم تا دیگران ناچار شوند ما را مدام به رعایت آنها متذکر شوند، بلکه خودمان باید بکوشیم تا همیشه این قوانین و اصول را چنان در گفتار و رفتار خود نهادینه نموده و خویش را به آنها ملزم و حساس نماییم که از ما جز نظم و آرامش و احترام، چیزی صادر نشود.

 

در ادامه با طرح چند عنوان کلی، به شرح «حقوق همسایه» می پردازیم، باشد که مقبول افتد و بکار آید و سبب پدیداری تحولی پاک و پایدار در پندار و گفتار و کردارمان گردد.

لازم به ذکر است، با کلیک بر روی هر عنوان، به مطالب آن حوزه، دسترسی خواهید یافت:

 

آیات و روایات درباره همسایه

حکایات درباره همسایه

نگاه به خانه همسایه

قوانین و نکات درباره همسایه

اشعار درباره همسایه



به قلم: «آمنه بانو»



لینک این مطلب:

http://rahemoghaddas.blog.ir/post/399