سحر و جادو

آیا سِحر و جادو واقعیت دارد؟ برای رهایی از آن چه باید کرد؟... «ادامه مطلب»...

 

 

باطل السِحر

 

پرسش

می خوام بدونم آیا طلسم، سحر، جادو و چشم زخم وجود داره و افراد میتونن با این چیزها روی کسی اثر بگذارن؟ در این مواقع چه کار باید کرد؟

 

پاسخ

بله وجود دارد و این موضوع در آیات و روایات متعددی اشاره شده و به اثبات رسیده است. افرادی که منکر وجود چنین چیزهایی باشند در واقع منکر عبارات روشن و واضح قرآن به عنوان کلام خدا هستند و آنان که گمان کنند هیچ اراده ای در برابر رهایی از این جولان شیطانی اَیادی ابلیس ندارند، قدرت خدا را درک نکرده اند. در این مجمل، نکاتی عنوان می شود که برای تشنگان حقیقت و جویندگان سعادت، قابل توجه و کاربردی خواهد بود.

 

وجود سِحر

افرادی هستند که تا به این مسائل بر می خورند فوراً می‌گویند: خرافات است! پس ابتدا باید ببینیم که شرع مقدس اسلام آیا معتقد به خرافه بودن آن است و یا اصل وجود آن را در عالم قبول دارد؟

در قرآن کریم سوره شعرا آیه 41 که پیرامون مواجهه حضرت موسی(ع) با ساحران است، قرآن به وجود جادوگران تصریح می‌کند که برای مقابله با حضرت موسی به دربار فرعون آمده‌اند. مٌسَلَم است که قرآن کتابی عاری از هرگونه خطا و اشتباه است پس اگر از لفظ "ساحر" در این آیه استفاده کرده است یعنی اصل وجود داشتن سِحر و جادو را قبول داشته و به‌تبع آن، کسانی را که با استفاده از آن شیوه به مقابله با حضرت موسی آمده‌اند را ساحر یعنی جادو کننده نامیده است.

همچنین به امر سحر و جادو در آیه ۱۰۲ سوره بقره و سوره های ناس و فلق اشاره شده است. از این آیات و برخی روایات استفاده می شود که سحرها واقعا اثر گذارند.

از رسول خدا(ص) درباره جادوگر سؤال شد حضرت فرمودند: «وقتی دو مرد عادل بیایند و علیه او (جادوگر) شهادت دهند، خونش مباح است». (تهذیب الاحکام جلد 6 صفحه 283) این یعنی پیامبر اسلام اصل وجود جادو و سِحر را قبول داشته‌اند پس حکم به مجازات جادوگر داده‌اند و اِلّا اگر اصل وجود آن را منکر بودند پس دلیلی هم نداشت که به مجازات برای شخص خاطی حکم کنند.

رسول خدا فرمود «یدخل الرجل فی القبر و الابل فی القبر». نگاه میتواند انسانی را در قبر کند و شتری را در دیگ. و فرمود: بیش از نصف کسانی که در قبرستان خوابیده اند از چشم بد خوابیده اند.

در حکمت ۳۹۲ نهج‌البلاغه از علی ابن ابیطالب(ع) نقل شده است: «الْعَیْنُ حَقٌّ وَ الرُّقَى حَقٌّ وَ السِّحْرُ حَقٌّ» سحر و چشم زخم و دعا برای رفع آن، حقیقت دارد.

عده‌ای قائل‌اند از زمان امیرالمؤمنین امام علی(ع) تمامی جادو و جادوگرها برای همیشه سفره‌شان جمع شده و دیگر اثری از آن‌ها پیدا نیست. اما برای اینکه این مسئله روشن شود به حدیث ذیل توجه کنید:

محمد بن عیسی می‌گوید: «از امام رضا(ع) درباره سِحر سؤال کردم. فرمودند: سِحر واقعیت دارد».(مکارم الاخلاق صفحه 413، نهج الرضا صفحه 244) اینکه امام رضا(ع) پس از گذشت سالیان زیادی از زمان حیات مبارک حضرت علی(ع) همچنان معتقدند جادو و سحر وجود دارد، باعث می‌شود کسانی که قائل‌اند پس از حضرت علی(ع) دیگر جادویی در کار نیست حرفشان از اعتبار ساقط شود.

علامه طباطبایی صاحب تفسیر گرانقدر المیزان در ذیل سوره مبارکه فلق و در شأن نزول" معوذتین" عنوان کرده اند: در الدرالمنثور است که عبد بن حمید، از زید بن اسلم روایت کرده که گفت: فردی یهودى رسول خدا(ص) را جادو کرد، و در نتیجه آن حضرت بیمار شد، جبرئیل بر او نازل گشته دو سوره معوذتین را آورد و گفت: یک یهودى تو را سحر کرده و سحر مذکور در فلان چاه است، رسول خدا(ص)، على(ع) را فرستاد آن سحر را آوردند، دستور داد گره‏ هاى آن را باز نموده، براى هر گره یک آیه بخواند، على(ع) هر گرهى را باز میکرد یک آیه را می‏خواند، به محضى که گره ‏ها باز و این دو سوره تمام شد، رسول خدا(ص) برخاست، گویا پا‏بندى از پایش باز شده باشد.

از کتاب" طب الأئمه" نقل شده که به سند خود از محمد بن سنان از مفضل از امام صادق(ع) نظیر این معنا را روایت کرده. و در این معنا روایات بسیارى از طرق اهل سنت با مختصر اختلافى وارد شده، و در بسیارى از آنها آمده که زبیر و عمار را هم با على(ع) فرستاد و در آن کتاب روایاتى دیگر نیز از طرق ائمه اهلبیت(ع) نقل شده است [مجمع البیان، ج 10، ص 569. الدر المنثور، ج 6، ص 417. نور الثقلین، ج 5، ص 718 به نقل از طب الأئمه. روح المعانى، ج 30، ص 283]

و در مجمع البیان است که: از رسول خدا(ص) روایت شده که بسیار می‏شد رسول خدا(ص) حسن و حسین را با این دو سوره تعویذ میکرد. و نیز در همان کتاب از عقبة بن عامر روایت شده که گفت: رسول خدا(ص) فرمود: آیاتى بر من نازل شده که نظیرش نازل نشده، و آن دو سوره" قُلْ أَعُوذُ" است، این حدیث را در صحیح آورده. در الدر المنثور این حدیث را به ترمذى و نسایى و غیر آن دو نیز نسبت داده، و نیز روایتى در این معنا از کتاب" أوسط" طبرانى از ابن مسعود نقل کرده. و بعید نیست که مراد آن جناب از نازل نشدن مثل این دو سوره این باشد که تنها این دو سوره در مورد عوذه و حرز نازل شده، و هیچ سوره ‏اى دیگر این خاصیت را ندارد.

 

اما در این که سحر از چه تاریخی به وجود آمده، بحث فراوان است. این قدر می توان گفت که سحر از زمان های خیلی قدیم در میان مردم رواج داشته است، ولی تاریخ دقیقی برای آن در دست نیست و نیز نمی توان گفت چه کسی برای نخستین بار جادوگری را به وجود آورد (تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، ج ۱، ص ۲۷۷)

آنچه که از آیات قرآن بر می آید این است که سحر در شهرهای کهن همانند کلدان و مصر در زمان حضرت موسی و فرعون و پیش از آن در زمان حضرت نوح (ذاریات، ۵۲) رواج داشته است (تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی، ج ۵، ص ۶۸۸)

علامه طباطبایی در وجود داشتن چنین اموری می فرمایند: «... در این میان افعال خارق العاده دیگری است که مستند به هیچ کدام از سبب از اسباب طبیعی و عادی نیست، مانند خبر دادن از پنهانی ها و مانند ایجاد محبت یا دشمنی و گشودن گره ها و گره زدن ها و خواب کردن و احضار و حرکت دادن اشیاء با اراده و از این قبیل کارهایی که مرتاض ها انجام می دهند که به هیچ وجه قابل انکار نیست، یا خودمان بعضی از آنها را دیده ایم و یا برایمان آن قدر نقل کرده اند که دیگر قابل انکار نیست».

 

سحر و اذن خدا

یکی از اصول اساسی توحید، این است که همه قدرت ها در این جهان از قدرت پروردگار سرچشمه می گیرد، حتی سوزندگی آتش و بُرّندگی شمشیر بی اذن فرمان او نمی باشد. منتها مفهوم این بیان، مجبور بودن افراد در کار خود نیست. و قطعا آنچه در دنیا جاریست، امری مابین امرهاست و آدمی صاحب قدرتی معجون دو قدرت جبر و اختیار است.

توضیح این که: جهان آفرینش، جهان اسباب و مسببات است. البته برخی سبب ها مادی است و برخی غیر مادی است. اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفته است که هر پدیده و حادثه ای از علت ویژه خود صادر گردد و درعین حال، نظام علت و معلول ها همگی به خدا منتهی شده و از او قدرت و نیرو می گیرند. او است که سبب را می آفریند و به آن قدرت و نیرو می بخشد و آن را برای ایجاد معلول ویژه خود آماده می سازد. در حقیقت مؤثر واقعی، در تمام نظام جهان یکی است و نظام جهان که به صورت اسباب و مسببات جلوه گری دارند، همگی از او استمداد گرفته و به او منتهی می شوند (اصالت روح، ایت الله سبحانی، ص ۲۴۱)

در تأثیر سحر و جادو نیز وضع چنین است. خداوند متعال با قدرت خویش، چنین اراده و نیرویی را در افراد به ودیعت نهاده است. انسان ها با بهره گیری از این اراده و تقویت آن می توانند به کارهای شگفت انگیزی دست زنند. برخی مانند اولیای خداوند از آن نیرو در مسیر مناسب، استفاده می کنند و عده ای دیگر، با سوء استفاده از آن به کارهای ناشایست اقدام می کنند؛ پس، در واقع اصل وجود این نیرو در نهاد آدمی از آنِ خداوند و به فرمان اوست، منتها چگونگی بهره گیری از آن به عهده خود انسان نهاده شده است و او در بهره گیری از آن مسؤول است.

 

گناه سحر

در حرمت این‌که کس دیگری را خودش و یا با کمک فرد دیگری جادو کند، هیچ شکی وجود ندارد چراکه جادو یکی از بزرگ‌ترین گناهان کبیره در دین اسلام است. این گناه پشتوانه رذیلانه‌ای را در عاملانش دارد. جادو به گفته شرع مقدس به شِرک نزدیک است. (الکافی جلد 7 صفحه 260) و بزرگی گناه آن‌قدر زیاد است که همان‌طور که از پیامبر اسلام(ص) نقل کردیم اگر ثابت شود که کسی جادوگر باشد حکم او اعدام است.

همین‌طور نبی مکرم اسلام(ص) می‌فرمایند: سه نفرند که وارد بهشت نمی‌شوند، که یکی از آنها «جادوگر» است. (نهج الرسول صفحه 160)

از نظر فقهی تعلیم و تعلم سحر - به جز برای بی اثر کردن سحر ساحران - حرام است.

آیت الله خامنه ای: علم سحر و یاد گرفتن آن حرام است مگر آن که به منظور غرض عقلایی مشروع باشد (اجوبه الاستفتاآت، ص۴۴۵)

آیت الله سیستانی:  سحر و جادو از محرمات ومعاصی کبیره است و جایز نیست.

آیت الله مکارم: رجوع به فالگیرها و جادوگران و انجام اعمال سحر و جادوگری حرام است.

آیت الله فاضل : اصل سحر و جادو و مراجعه به ساحر و جادوگر برای این امور حرام است و درآمدی هم که از این طریق کسب شود حرام است ولی مراجعه به منابع اصیل برای بطلان و بی اثر کردن سحر اشکال ندارد (جامع المسائل آیت الله فاضل، س ۹۶۱)

کسی که جادو می‌کند به‌غیر از حق‌الناسی که بر گردن او می‌آید، خشم خداوند را نیز برمی‌انگیزاند و چنین شخصی دچار عوارض دهشتناک فراوانی خواهد شد که معلوم نیست هیچ‌گاه قابل جبران باشند و شاید او را برای همیشه به نابودی بکشانند.

کسی که اهل سحر و جادوست، یا خودش به این کار مشغول است و یا به افراد جادوگر و رمال و سرکتاب بین مراجعه می کند، که به هر حال، در انجام این گناه کبیره شریک است. اهتمام ورزیدن به چنین اموری بی تردید از مظاهر شرک و امور حرام قطعی است. متأسفانه چه بسیارند افرادی که اهل بسیاری از تقیدات دینی اند و در بسیاری از امور به انجام حلال و حرامهای الهی توجه دارند اما به این بلای خانه مان سوز و ارتباط با چنین افعال شنیع و اشخاص منحرفی گرفتارند و دانسته و نادانسته، جهنمی عظیم را برای آخرت خویش رقم می زنند.

 

باطل السحر

بسیارى از دعانویس ها افراد شیادى هستند که از عقاید مردم سوء استفاده مى کنند. بنابراین باید در برخورد با آنان هشیار بود. براى دعا به درگاه خداوند نیازى به واسطه و دعانویس نیست؛ بلکه هر کس مى تواند براى رفع مشکلات خود به درگاه او عرض حاجت نماید و از اعمال نیک براى تقرب به درگاه خداوند بهره ببرد. مگر آن که به افراد وارسته و اهل دل دسترسى داشته باشیم که به طور یقین دعاى آنان و نفوذ کلام آنان تأثیر ویژه اى دارد و از طریق ایشان میتوان با مراجعه به منابع متقن و قابل اعتماد، به دنبال باطل نمودن سحر ساحران رفت.

بهترین روش جهت ابطال سحر و مانند آن، رجوع به منابع معتبر یا بی خطر مانند مفاتیح الجنان و... است؛ اکثر قریب به اتفاق کسانی که ادعای علم باطل السحر را دارند، مدعی دروغین هستند.

در واقع باطل السحر را می‌توان دو نوع در نظر گرفت که نوع اول آن، همان آموزه هایی است که در منابع اصیل توحیدی همچون قرآن و مفاتیح الجنان و... قابل دسترسی است و نوع دیگر آن نیز توسط کسانی که مسلط به دانش ابطال سحر هستند، انجام می شود.

اکثر کسانی که ادعای تسلط به دانش باطل السحر را دارند از مکانیزم شیطانی استفاده می کنند؛ به جز معدود افراد صالحی که شناخت و شناسایی و اعتماد به آنها کار ساده ای نیست. بنابراین بهترین و موثرترین روش جهت ابطال سحر همان آموزه‌های الهی است و همانطور که گفته شد اکثر اشخاصی که  مدعی تسلط به دانش ابطال سحر هستند، تنها ادعایی  پوچ دارند و چه بسیار مواردی که افراد توسط چنین مدعاهایی فریب خورده و به ظاهر مشکل آنان مرتفع شده است، در حالی که در دراز مدت، همین باطل السحرهای دروغین، سبب ایجاد مشکلی بسیار بدتر از مشکل اولیه در زندگی افراد شده است.

 

راهکار‌هایی برای ابطال سحر

*پناه بردن به خداوند: «گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» و «رَبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ؛ وَأَعُوذُ بِکَ رَبِّ أَنْ یَحْضُرُونِ»

*خواندن و به همراه داشتن آیه ۵۱ و ۵۲ سوره قلم: «وَ إِنْ یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ. وَ مَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِلْعَالَمِینَ»

*خواندن مداوم و به همراه داشتن «چهارقل» به ویژه سوره های فلق و ناس و هم چنین قرائت «آیة الکرسی».

*خواندن و نوشتن و به همراه داشتن آیات ۷۵ تا ۸۲ سوره یونس

*آیه ۱۰۲ سوره بقره «واتبعوا ما تتلوا الشیاطین...» تا آخر آیه با آب زعفران روی طشت مسی نوشته شود و در هنگام نوشتن، کندر را بخور دهند. بعد طشت را پر از آب باران و یا آب چشمه می کنند بعد مسحور با استفاده از آن آب غسل می کند و از آن آب می نوشد. بقیه آب را در پارچ شیشه ای بریزد و برای غسل استفاده کند. بهترین روز هم روز چهارشنبه است.

*آیه ۱۰۰ سوره نسا «و من یهاجر فی سبیل الله...» تا آخر آیه با آب زعفران با کره گاو روی کف دست نوشته شود.

*در کتاب مفاتیح الجنان از امیرالمومنین امام علی علیه السلام نقل شده است که جهت باطل کردن سحر این جملات را بنویسید و همراه خود داشته باشید: «بِسمِ الله وَ بِالله، بِسمِ الله وَ ما شاءَالله، بِسم الله لاحَولَ ولاقُوّه الا بالله، قالَ موسی ما جِئتُم بِه السِّحرُ اِنَّ اللهَ سَیُبطِلُهُ اِنَّ اللهَ لا یُصلِحُ عَملَ المُفسِدینَ، فَوَقَعَ الحَقُّ و بَطَلَ ما کانُوا یَعمَلونَ فَغُلِبوا هُنالِکَ وَانقَلَبُوا صاغِرینَ»

*همچنین از حضرت روایت شده است: جهت محفوظ ماندن از سحر و جادو، شب‌ها پس از نماز و روز‌ها پیش از نماز هفت مرتبه بخوانید: «بِسمِ الله وَ بِالله سَنشُدُّ عَضُدَکَ بِأخیک وَ نَجعَلَ لَکُما سُلطاناً فَلا یَصِلونَ إلَیکُما بِآیاتِنا أنتُما وَ مَن اتَّبَعَکُما الغالِبون»

*محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام نقل کرده: جهت بطلان سحر، این دعا را بنویسید و همراه خود نگه دارید: «قالَ موسی ما جِئتُم بِهِ السِّحر إنَّ الله سَیُبطِلُه إنّ الله لا یُصلِحُ عَملَ المُفسِدین و یَحِقّ الله الحَقّ بِکلِماتِه و لَو کَرِهَ المُجرِمون اَأنتم أشَدُّ خَلقاً أمِ السماءَ بنا‌ها رَفعَ سَمکَها فَسوّاها» تا آخر آیات سوره نازعات. در ادامه: «فَوَقَعَ الحَقُّ و بَطَلَ ما کانُوا یَعمَلونَ فَغُلِبوا هُنالِکَ وَانقَلَبُوا صاغِرینَ و أُلقی السَّحرةُ ساجدین، قالوا آمَنّا بِربِّ العالَمین رَبِّ موسی وَ هارون»

*خواندن این آیه نیز جهت خنثی کردن اثر سحر وارد شده است: «إنَّ ربّکم اللهُ الَذی خَلقَ السَموات وَ الأرض فی سِتةِ أیّام ثُمَّ استوی عَلی العَرش یُغشِی اللیل النَهار یَطْلبه حثیثاً و الشَّمْس وَ القَمر و النُجوم مُسخّرات بِأمره ألاَ لَه الخَلق و الأمر تَبارکَ اللهُ رَبّ العالَمین». «ادْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ وَ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِین». ‏

*در صحیفه الرضا از امام رضا علیه السلام نقل شده است: به جهت دفع ضرر سحر و بطلان آن دستت را مقابل صورت قرار بده و بخوان: «بِسمِ الله الْعَظیم رَبّ الْعرشِ الْعظیم إلاّ ذَهبت و انْقرضت».

*علامه کفعمی دعایی به عنوان حدیث قدسی نقل کرده است که خداوند به حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که دوست دارد از سحر در امان باشد، بگوید: «اللَّهُمَّ رَبَّ مُوسَی وَ خَاصَّهُ بِکَلَامِهِ وَ هَازِمَ مَنْ کَادَهُ بِسِحْرِهِ بِعَصَاهُ وَ مُعِیدَهَا بَعْدَ الْعَوْدِ ثُعْبَاناً وَ مُلَقِّفَهَا إِفْکَ أَهْلِ الْإِفْکِ وَ مُفْسِدَ عَمَلِ السَّاحِرِینَ وَ مُبْطِلَ کَیْدِ أَهْلِ الْفَسَادِ مَنْ کَادَنِی بِسِحْرٍ أَوْ بِضُرٍّ عَامِداً أَوْ غَیْرَ عَامِدٍ أَعْلَمُهُ أَوْ لَا أَعْلَمُهُ وَ أَخَافُهُ أَوْ لَا أَخَافُهُ فَاقْطَعْ مِنْ أَسْبَابِ السَّمَاوَاتِ عَمَلَهُ حَتَّی تُرْجِعَهُ عَنِّی غَیْرَ نَافِذٍ وَ لَا ضَارٍّ لِی وَ لَا شَامِتٍ بِی إِنِّی أَدْرَأُ بِعَظَمَتِکَ فِی نُحُورِ الْأَعْدَاءِ فَکُنْ لِی مِنْهُمْ مُدَافِعاً أَحْسَنَ مُدَافَعَةٍ وَ أَتَمَّهَا یَا کَرِیم‏».

*از رسول خدا صلى اللّه علیه و آله براى دفع شیاطین و جادوگران وارد شده: آیه سخره را بخوانند که این آیه است:

«اِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذى خَلَقَ السَّمواتِ وَالاْرْضَ فى سِتَّةِ اَیّامٍ ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ یُغْشِى اللَّیْلَ النَّهارَ یَطْلُبُهُ حَثیثَاً وَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِاَمْرِهِ اَلا لَهُ الْخَلقُ وَالاْمْرُ تَبارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمینَ اُدْعُوا رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً اِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ وَلاتُفْسِدُوا فِى الاْرْضِ بَعْدَ اِصْلاحِها وَادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً اِنَّ رَحْمَةَ اللَّهِ قَریبٌ مِنَ الْمُحْسِنینَ»

*از حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله نقل شده: بر هر یک از برگ و دانه درخت اسفند(اسپند)، فرشته اى گمارده شده، و تا پوسیدن برگ و دانه، همراه آنهاست، و ریشه و شاخه غم و سحر را برطرف مى کند، و در دانه اش شفاى هفتاد درد است، بنابراین به اسفند و کندر مداوا کنید (و سحر و جادو و چشم زخم را دفع نمایید)

*از رسول خدا صلى اللّه علیه و آله روایت شده بگوید: «حَسْبِىَ اللَّهُ وَ کَفى وَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ دَعا لَیْسَ وَراءَ اللَّهِ مُنْتَهى»

*براى دفع شرّ جنیان، نگاه داشتن مرغ و خروس و کبوتر و بزغاله در خانه سودمند است.

*از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده: براى دفع شرّ جنیّان در سفر و بیابان و جاهاى هولناک و یا در شرایط وحشتناک و پر استرس، دست بر سر بگذارد، و با صداى بلند بخواند: «أَفَغَیْرَ دینِ اللَّهِ یَبْغُونَ وَ لَهُ اَسْلَمَ مَنْ فِى السَّمواتِ وَالاْرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ اِلَیْهِ یُرْجَعُونَ» و هم وارد شده با صداى بلند اذان بگویند.

*در حدیثی آمده است اسماء بنت عمیس از پیامبر (ص) برای تهیه دعایی برای چشم زخم کسب تکلیف نمود و پیامبر فرمود: مانعی ندارد، اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی گیرد، چشم زخم بود و در حدیث دیگری آمده است که امیرالمومنین (ع) فرمود: پیامبر برای امام حسن(ع) و امام حسین (ع) رقیه گرفت و این دعا را خواند: «اعیذ کما بکلمات الله التامات وأسمائه الحسنى کلها عامة من شر السامة والهامة ومن شر کل عین لامة ومن شر حاسد إذا حسد» یعنی : شما را می سپارم به تمام کلمات و اسمای حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی و هرچشم بد و حسود آنگاه که حسد ورزد. سپس پیامبر نگاهی به ما کرد و فرمود « حضرت ابراهیم(ع) این چنین برای اسماعیل(ع) و اسحاق(ع) تعویذ کرد.»

*امام رضا(ع) درباره رفع سحر می‌فرمایند: هرگاه تو را سحر کردند، دست خود را تا برابر چهره‌ات بالا بیاور و بگو: «بسم‌الله العظیم، بسم‌الله العظیم، رب العرش العظیم»

*امام رضا(ع) درباره این که آیا چشم زخم واقعیت دارد فرمود: «آری، هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار بده و سوره حمد و توحید و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش. خداوند تو را از گزند آن حفظ می‌کند.»(مکارم الاخلاق، ص۴۷۴)

*شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح‌الجنان خواندن دعای زیر را برای در امان ماندن از چشم زخم توصیه کرده است: «اَللّهُمَّ رَبَّ مَطَرٍ حابِسٍ وَ حَجَرٍ یابِسٍ وَ لَیْلٍ دامِسٍ وَ رَطْبٍ وَ یابِسٍ رُدَّ عَیْنَ الْعایِنِ عَلَیْهِ فی کَبِدِهِ وَ نَحْرِهِ وَ مالِهِ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَری مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ اِلَیْکَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسیرٌ.»

*پایبندی به قرائت روزی پنجاه آیه از قرآن و هدیه نمودن آن به معصومین و متوسل شدن به ایشان باعث رهایی از سحر و جادو چشم زخم و... خواهد شد.

*مداومت بر اذکار شریف «مستغیث بک یا فاطمةالزهرا»، «یا صاحب الزمان اغثنی یا صاحب الزمان ادرکنی»، «مستغیث بک یا صاحب الزمان»، «یا فارس الحجاز ادرکنی»

*مداومت بر ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم ماشاءالله لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم»

*به همراه داشتن حرز جوادالائمه، به دست داشتن انگشتر فیروزه، حدید و...

*«صدقه» دادن مداومت به قرائت «یس»: ان شاء الله با دعا و تضرع به درگاه خداوند، توسل به اولیای الهی، تداوم صدقه، بسیار صلوات فرستادن، به همراه داشتن یک قرآن کوچک، تغییر محل زندگی، دائم الوضو بودن، پناه بردن به ذکر و یاد خدا و نماز، و تکرار سوره «یس»، مشکلات و نفوس بد از اطراف شما دور خواهد شد؛ و در هر صورت به خداوند و حاکمیت اراده الهی همچنان معتقد باشید چه بسا همین فراز و نشیب‌ها دامی از سوی شیطان باشد که ایمان شما را متزلزل کند؛ لذا با پایداری و استقامت بر حق و راه قرب پروردگار، ایمان خود را حفظ کنید تا در نتیجه آن شیطان ناامید شود و در‌های رحمت الهی به سوی شما باز گردد.




کیو آر باطل السحر

لینک مطلب:

http://rahemoghaddas.blog.ir/post/227