پرسش و پاسخ

آیا امامان(ع) به همگان محرم هستند؟

 

1. امامان معصوم(ع) در احکام دینی(قوانین و مقررات شرعی)، با همه انسان ها برابر هستند و هیچ فرقی با دیگران در آنها ندارند و حلال و حرام ها، متوجه آنها نیز هست پس در حکم محرم و نامحرم تفاوتی با پیروان خود ندارند و همانند آنها عمل می کنند.

2. وقتی امام می گویند «ما اهل بیت از پدر و مادر به شما نزدیکتریم» این به معنای لطف،‌ شفقت،‌ مهر و رحمت گسترده تر و فزون تر آنان است یعنی آنان بیشتر از پدر و مادر، ما را دوست می دارند و خیر و صلاح ما را می خواهند و در جهت هدایت، رستگاری و نجات ما دلسوزی می کنند، نه اینکه با همگان محرمیت داشته باشند.

3. بر اساس روایات، امامان اولی تر از خودمان به ما هستند یعنی آنان اولی تر به اطاعت و یاری هستند و جان و نفس آنان، مقدم بر جان و نفس ما است. این اولویت و تقدم نیز به معنای محرم بودن دختران و زنان نیست بلکه همه باید امام را بر خود مقدم بدانند و از جان خود عزیزتر بدارند و در همه صحنه ها یاور و مطیع او باشند.

4. باید از افراط و تفریط در نگرش به امامان معصوم(ع) بپرهیزیم و آنان را همان گونه که خداوند خواسته و معرفی کرده، بپذیریم. ولایت پذیری یعنی قبول امامت و تعالیم و دستورات پیشوایان معصوم و عدم خروج از محدوده هایی که آنان بر اساس کلام وحی (قرآن کریم) تعیین فرموده اند.

5. سادات هم از این قاعده مستثنی نیستند و فقط تنها تفاوتی که وجود دارد این است که بر اساس قاعده فقهی محرمیت پدر و جد پدری تا به بالای داماد بر عروس، جد آن داماد سید به بالا بر عروس، محرم هستند. یعنی مثلا وقتی مردی که شجره سیادتش به امام سجاد(ع) میرسد، با زنی ازدواج کند، بر اساس قاعده محرمیت، پدر بزرگوارشان امام حسین(ع) و نیز جد ارجمندشان امام علی(ع) نیز بر آن زن، محرم هستند. اما امام حسن(ع) و امام باقر(ع) تا امام زمان(عج) بر آن زن محرم نیستند. پس در مجموع و بجز همین استثنایی که عنوان شد، سادات نیز نسبت به امامان(ع) و خصوصا امام زمان(عج)، ذیل قواعد نامحرمیت قرار میگیرند.




لینک مطلب:

http://rahemoghaddas.blog.ir/post/58