انسان، گوسفند نیست که آغل و راهش، رفتن و نرفتنش، خوردن و نخوردنش، خواب و نخفتنش، و همه آزادی و انتخابش وابسته به اراده چوپانی باشد که حتی لباس پشمین تنش نیز در چنبره خواست اوست... ادامه مطلب...


مدافع حریم خانواده


انسان، گوسفند نیست که آغل و راهش، رفتن و نرفتنش، خوردن و نخوردنش، خواب و نخفتنش، و همه آزادی و انتخابش وابسته به اراده چوپانی باشد که حتی لباس پشمین تنش نیز در چنبره خواست اوست!
گوسفندی، تنها برازنده جاهلانی است که زنجیر نادانی، آنان را اسیر شبانی خودرأی نموده و از زندگی انتخابگرانه و فعال بی بهره و محروم!
انسان، صاحب اراده درونی و مدیریت باطنی است و حتی چنانچه عالم را فساد و زشتی پر کرده باشد، آدمی به مدد قدرتی که از پروردگار خود دارد، در انتخاب خیر یا شر، خوب یا بد، و حق یا باطل، مختار و آزاد است.
انسان، درست به همان اندازه که قدرت تغییر دارد، توانایی ساختن یا ویران نمودن دارد، نیروی رفتن یا نرفتن، گفتن یا نگفتن، خواستن یا نخواستن و... دارد، به همان اندازه نیز مسؤول پندار و گفتار و کردار خویش است.
اگر آدمی چشمی دارد که او را از نعمت دیدن و نگریستن دقیق بهره مند می سازد، پلکی هم دارد که در پوشانندگی و پردگی، به شدت قدرتمند است.
همین پلک؛ همین حجاب خدادادی؛ همین خیمه پر خیری که خدا بر چشمها افراشته؛ همین پرده ضخیم و سبکی که دیدگان را از خیره شدن بر هر دیدنی، منع می کند؛ همین حایلی که اگرچه مانعی ستبر و قوی است اما نه دغدغه به همراه داشتن به وجود می آورد و نه سختی تعریق و زحمت گرما؛ همین پوسته پیوسته همراه و آماده برای پوشاندن چشم از نگاههای ممتد و فیل افکن، یکی از مهمترین ارکان دفاع از حریم خانواده است.
انسان، گوسفند نیست که همواره نیازمند حضور چوپانی در بیرون باشد تا به جبر و زور، نکند یا نشود آنچه نباید!
پیامبران شبان امت نیستند تا آزادی و اختیار انسان را به مثابه گوسفندان سلب کنند، پیامبران صرفا کارشان ابشار و تنذیر و تبیین است، نه تهدید و تحدید!
انسان اگر گام در راه مقدس تربیت خویشتن نهد، از گفته های دلسوزانه و رهنمودهای عالمانه عاملان صادق بهره جوید، به مدد نیروهای درونی و امکانات بیرونی اش، می تواند مدافعی غیور و پیروز در حفاظت و حراست از حریم خانواده و از آن فراتر، حیات و ابدیت خویش باشد.
مسیر آسان و صد البته بی تاثیر این است که به جای تکیه و تأکید بر ایجاد و پرورش مدیریت درونی، از زور و اجبار برای مدیریت بیرونی استفاده شود، و بجای تلاش برای رشد درخت طیبه حیای باطنی، آب کثیف اکراه بر ریشه نجس ریا و افعال تظاهری ریخته شود.
ساده اما قطعا غیر سازنده است اینکه امر مستبدانه به پوشاندن بدنها با نوع و محدوده خاصی شود و عزم معیوب قلت به عرف مطلوب کثرت، تحمیل گردد و به اسم دفاع از حریم خانواده، کم کاری ها و بی توجهی ها به تهذیب نفس و تربیت پیامبرگونه نفوس در  لزوم محدود و مقیدسازی نگاه و رابطه، در سطحی نازل و ناپسند و ناکارآمد، به تعیین تکلیف قهری و جبرآلود در چه و چگونه و چه میزان پوشیدن، تقلیل یابد!
منشأ فساد، درونی است نه بیرونی! منشأ فساد در چگونگی و چرایی نگاه و رابطه است نه در نوع و محدوده لباس! منشأ فساد قلبی است که ناپاکی در آن لانه کرده و عقلی است که به بردگی نفس در آمده! منشأ فساد این منی است که به منیت می خواهد دیگران را محدود و محدودتر سازد تا خود را رها و راحتتر نماید. منشأ فساد چشم هیز و هرزه و نفس ناپاک و آلوده ای است که از فرط بی غیرتی نسبت به ابدیت خویش، در برابر هجوم وساوس نفسانی و شیطانی، دست از جهاد اکبر برداشته و دفاع از حریم سعادت خود و خانواده را نه در مشق مدام حیا از خدا و عفاف مستمر از نگاه و رابطه غیر ضرور، بلکه در اجبار به جاانداختن مقوله جدیدالتاسیسی به اسم حجاب دارد که هم راحتی او را به دنبال دارد و هم مرهمی است بر حرارت جهنمی تعصبش!
مدافع حریم خانواده، تنها و تنها سبک زندگی برگزیده خود را صحیح قلمداد نمی نماید، به دنبال تلقین جبری سبک زندگی خود به دیگران نبوده و به سبکهای متنوع زندگانی انسانها و تکثر انتخابهایشان، احترام می نهد.
مدافع حریم خانواده، به جای سرک کشیدن در سبک زندگی خلق الله، سر به زیر است و سرش گرم زندگی خویش.
مدافع حریم خانواده، چشمش هرزه و زبانش هرز نیست به نگریستن ها و گفتگوهای غیر ضرور، متجاوزانه و بی ادبانه.
مدافع حریم خانواده، به جای سرپوش نهادن بر سستی ها و لغزش ها و لرزیدن های دل و نفس خود با محدودتر کردن دیگران، به قدرت الهی ایمان و تهذیب نفس، خود را چنان محفوظ می دارد که در مواجهه خیل کثیر زمینه های انحراف خویش، چنان محکم و استوار گردد که کوهها بلرزند و او نه!
مدافع حریم خانواده، به فرض شوق تناول غذایی ولو دلچسب در یک رستوران، نه آشپزخانه خانه اش را ویران می کند و نه اجازه وارد آمدن ذره ای تزلزل و خسارت به مطبخی می دهد که عمری، غذای جسم و روح و قلبش را در بالا و پایین زندگی از آنجا تأمین نموده است.
مدافع حریم خانواده، اهلی خانواده خویش و اهل زیست عفیفانه است؛ زیستی مبتنی بر حیای از خدای هماره حاضر و ناظر، و عفاف و پرهیز از آنچه به فهم کاوشگر و حقیقت طلب خویش، رضایت پروردگارش را در آن نمی بیند؛ حیای از خالق حکیم گوناگونی ها و عفاف از شکستن حریم و حرمت و احترام هرآنچه غیر متجاوزانه، در حیطه انتخابهای خیل عظیم خلق متکثر و مختلف می گنجند.
مدافع حریم خانواده، چتر امن، آرام و پر مهری است بر سر آنان که در کناره ساحل وجود دریایی اش، جا می گیرند، جوار می یابند و یا جریان دارند؛ حال با هر منش و سلیقه و انتخاب غیر متجاوزانه ای...



لینک این مطلب:

http://rahemoghaddas.blog.ir/post/421