پوشش عرفی

آیا پوشش اسلامی در چادر خلاصه می شود... «ادامه مطلب»...



آیا حجاب، فقط چادر است؟


سوالی که شاید در بسیاری از جمعها به خصوص در میان بانوان با آن روبرو شویم، مساله ایست در خصوص حاشیه های مقوله حجاب و اینکه آیا پوشش اسلامی در چادر خلاصه می شود یا خیر. در ادامه نظرات و سخنان برخی از شخصیتها را در اینباره مطالعه می فرمایید: 


ما نگفتیم حتما چادر

برخی از بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای: 

ما هیچ وقت نگفتیم که «حتما چادر باشد، و غیر چادر نباشد.» ۱۳۷۳/۰۷/۲۰

البته می‌توان محجبه بود و چادر هم نداشت. ۱۳۷۰/۱۰/۰۴ 

بدون چادر هم حجاب، ممکن است. حجاب به معنی پوشیدن سالم است. 17/5/65 

«این امر و نهی، باید در مقابل سلطه‌ اشرار باشد» و سلطه اشرار «جوراب نازک! [نیست] نه آقا! شما به جوراب نازک چه‌کار دارید؟ جوراب نازک را بپوشد؛ این‌قدر اهمیت ندارد... زلفش بیرون است، باشد. هزار گونه خطا می‌کنند، این هم یک گناه صغیره است. موی سر بیرون بودن، گناه کبیره که نیست! از غیبت و دروغ که بالاتر نیست! از رشوه گرفتن و خوردن که بالاتر نیست!» (در دیدار اعضاى ستاد احیاى امر به معروف و نهى از منکر؛ ۱۳۷۲/۰۳/۳۱)

بیشتر: «اینجـــــا»


می خواهند اجرا کنند، نمی خواهند اجرا نکنند 

خاطره استاد محمدرضا حکیمی از نظر شهید مطهری درباره حجاب اجباری

استاد محمد رضا حکیمی که خود از پیشگامان انقلاب است و رابطه دوستی نزدیکی با سابقون انقلاب از دکتر شریعتی گرفته تا شهید بهشتی و استاد مطهری و... داشته است، مدتی پیش در یک جمع دانشجویی به ذکر خاطره ای درباره اجباری شدن حجاب پرداخت که بیانگر نظر مخالف ایشان و استاد مطهری درخصوص اجباری شدن حجاب می باشد.

وی می گوید: «در منزلم در تهران بودم که به وسیله یکی از دوستان متوجه سخن امام در خصوص اجباری شدن حجاب شدم و از آنجا که این اقدام را خیلی به صلاح نمی دانستم، به شهید مطهری که ایشان را بسیار نزدیک به امام می دانستیم، تماس گرفتم و گفتم: این اقدام صلاح نیست و نکند حجاب اجباری نسبت به عدالت و مسائل اصلی انقلاب پیشی بگیرد و...

شهید مطهری با تعجب گفتند: حکیمی تو هم مخالفی؟ اتفاقاً من هم نسبت به این دستورالعمل انتقاداتی دارم و اگر تو هم مخالفی، بیا فردا به قم پیش امام برویم و اگر هر دو نظراتمان را به امام بگوییم و استدلال کنیم، بهتر است.

حکیمی می گوید: صبح روز بعد قبل از اینکه به منزل امام برویم، برای من کاری پیش آمد که نتوانستم به همراه شهید مطهری به منزل امام بروم و به تهران بازگشتم و شهید مطهری خودشان به تنهایی نزد امام رفتند و موضوع را مطرح کردند و بعد به من گفتند، وقتی موضوع را خدمت ایشان شرح دادم و استدلال کردم و گفتم برخی مانند شما هم مخالف بودید امام فرمودند: اینها آمدند از من نظر اسلام را پرسیدند و من هم نظر اسلام را گفتم که حجاب در اسلام واجب است. حالا می خواهند اجرا کنند، نمی خواهند اجرا نکنند.

علی مطهری فرزند شهید مطهری نیز در پاسخ به سوالی درباره نظر شهید مطهری با اجباری شدن حجاب گفت: وقتی ایشان شهید شدند، کاغذی از جیبشان بیرون آوردند که در آن، کارهایی را که با امام داشتند نوشته بودند از جمله اینکه نوشته بودند: «موقوف شدن مساله حجاب به استقرار نظامات اسلامی». که این جمله که ایشان بر روی کاغذی نوشته و قصد مطرح کردن آن را نزد امام داشت، مصدق همین خاطره استاد حکیمی می باشد

هیچ اجباری در کار نیست

آیت الله طالقانی پس از اعلام اجباری شدن پوشش سر برای زنان به موضع‌گیری علیه آن پرداخت. در روزنامه اطلاعات به نقل از وی در شماره ۲۰ اسفند ۱۳۵۷ آمده است:

حجاب حتی برای زن‌های مسلمان هم نیست. چه اجباری؟ حضرت آیت‌الله خمینی نصیحتی کردند مانند پدری که به فرزندش نصیحت می‌کند راهنمایی اش می‌کند که شما این جور باشید به این سبک باشی بهتر می‌توانی روح اسلام و سنت ایرانی‌ات را متجلی است… ما اسلام، قران و مراجع دینی می‌خواهند زنان ما شخصیتشان حفظ بشود اصل مسئله این است. هیچ اجباری هم در کار نیست و مسئله چادر هم نیست.


سخت گیری اعراب را احکام اسلام ندانیم

برخی از نظرات شهید بهشتی که در کتابها و مصاحبه های ایشان آمده است عبارتند از: 

نباید سخت‌گیری اعراب با زنان را جزئی از احکام اسلامی به حساب آورد. 

حجاب منحصر در چادر نیست و بلکه روسری و مانتو برای پوشیدگی و فعال بودن زن مناسب‌تر است. 

کسی نباید متعرض پوشش غیر چادر زنان در اماکن و نهادهای حکومتی و اسلامی شود.

علیرضا بهشتی در نشست " زن در گفتمان سیاسی شهید بهشتی" در کتابخانه ملی، اظهار کرد: شهید بهشتی زمانی که در دادگستری مسوولیت داشتند، زنان شاغل را تشویق به رعایت حجاب می کرد اما اجبار نبود. مساله حجاب اجباری چند ماه بعد از شهادت ایشان مطرح شد و ابتدا به صورت حکومتی نبود. 

فرزند شهید بهشتی یادآور شد: در یکی از آخرین جلسات شهید بهشتی در خرداد 1360، در بخش سوال و جواب، در حزب جمهوری اسلامی، کتبا به شهید بهشتی گفته می شود، به خواهران ما تذکر بدهید از حجاب برتر یعنی چادر استفاده کنند؛ آقای بهشتی می گویند که اینجا برای چندمین بار و آخرین بار، به برادرانمان تذکر می دهم که بدانند حجاب در حدودی که تعیین شده است حجاب است چه روسری و مانتو باشد و چه چادر، حجاب است و مزاحم خواهران نشوید.


خشکه مقدسی ها در مسأله حجاب، مخرب است

آیت الله هاشمی ضمن انتقاد صریح از «خشکه مقدسی‌ها» با مردم، تأکید کرد: سخت‌گیری‌هایی است که در مسئله حجاب انجام دادند که برای جامعه مخصوصاً در زن‌ها حالت فرار درست کرد. 

پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی رفسنجانی گزیده پاسخ‌های وی به کیهان در سال ۸۲ را بازنشر کرده‌است که در آن متن آمده است: هنوز فکر می‌کنم اگر ابتکار را دست بگیریم، توقعات خانم‌ها و جوان‌ها را شرعاً می‌توانیم تأمین کنیم و پیش خداوند هم حجت داریم. انقلاب اسلامی را هم می‌توانیم حفظ کنیم. لابد می‌دانید که رهبری در مقابل فشار همین سخت‌گیری‌ها یک بار فرمودند: «وجهی برای تحمیل چادر نمی‌بینم»


حجاب، اجبارپذیر نیست

آیت الله علم الهدی روز سه شنبه20تیر96 در گردهمایی بانوان فعال در عرصه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در مشهد عنوان کرد: 

مردان نیروی انتظامی نمی‌توانند زنان را باحجاب کنند زیرا بنیان‌گذار فرهنگ عفاف و حجاب زنان هستند. 

همانطور که بی حجابی با وجود فشارهای رضا خان اجبارپذیر نبود، حجاب بانوان نیز در جامعه امروز اجبار پذیر نیست

حجاب با اجبار ممکن نیست. 

دو نوع حجاب اسلامی و اضطراری داریم، حجاب اسلامی یعنی بر اساس سنت، عفاف و حجاب داشت اما حجاب اضطراری برحسب اضطرار در موقعیت و بحرانی است که فقط نباید انگشت‌نما باشد و می‌توان لباس فراگیر میانه داشت. 

این پوشش در زنان مختلف بواسطه عادتها و تربیت آنان متفاوت است. یکی چادری و دیگری با مانتو حجاب را رعایت می کند لذا محدود کردن بانوان در نوع و کیفیت حجاب ممکن نیست و جواب نمی دهد و اصرار به این مساله نیز غلط است. 


حجاب، فقط چادر نیست

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جمع مردم اراک (۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶): 

حجاب فقط چادر نیست هر کس بر اساس اقلیم خودش باید عمل کند در کردستان یک نوع پوشش داریم، در سیستان یک پوشش داریم. 

برخی چادر دارند، برخی مانتو دارند و برخی هم لباس محلی دارند؛ پاکی هم برای مرد است وهم برای زن. 

حیا برای همه است و همه باید حیا داشته باشند و حیا تنها برای زنان نیست.


ما اشتباه کردیم 

استاد رحیم پور ازغدی در همایش حجاب و عفاف گفت: ما اشتباه کردیم حجاب را محدود کردیم بین صفر و صد. حجاب فقط چادر نیست. 

وقتی گفتی چادر یا بی حجابی، این یعنی هر کس چادر سرش نیست این از نظر ما بی حجاب یا بد حجاب است.

این حکم اسلام نیست. این خلاف دستور اسلام هست. 

اسلام در مورد مدل حجاب، هیچ دستور خاصی ندارد. 

هر کسی در هر محیطی بر حسب زمان و مکان و شرایط، این را رعایت می کند. ما نباید سخت گیری کنیم. 


اجبار حجاب، غلط بوده

حجت‌الاسلام نقویان در همایش «مسوولیت جوان منتظر» که به همت انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی در دانشکده الهیات برگزار شد گفت: حجاب اجباری جواب تربیتی نمی‌دهد 

نباید فراموش کنیم که حجاب فقط لباسی ظاهری است و مهم تر از آن نجابت درونی افراد است. 

نقویان در شبکه سه تلویزیون: وقتی حجاب اجباری بود دیگر تعریف و تمجدیدها از فوائد حجاب چه معنی ای دارد. مثل این می ماند که در این سالن را ببندم و شما رو مجبور کنم فیلم تماشا کنید، بعد مدام برای شما توضیح بدهم این فیلم از جهت هنری در اسکار جایزه برده است، وقتی مجبور باشید این تعریفها دیگر معنایی ندارد. این تعریفها برای وقتی است که شما بتوانی بروی بیرون، اما من تعریف کنم و شما رو نگه دارم. 

تقویان در یک مصاحبه: من اگر راجع به حجاب حرف زدم، اعتقاد و باورم این بوده هست که اجبار حجاب غلط بوده در جمهوری اسلامی، این رو بر اساس یک روندی، بر اساس یک تفکر، بر اساس تجربه، بر اساس فهم واقعیتهای اجتماعی به آن رسیده ام. و به همین صراحت معتقدم من وظیفه ندارم در جامعه مردم را به چماق، مجبور به سر کردن روسری نمایم. من هیچگاه نمیتوانم مفاسد دیگر جامعه ام را هم وزن حجاب ببینم.


با حجاب اجباری مخالفم

حجت الاسلام زائری حجاب را خلاصه در چادر نداسته و از اساس، با اجبار نمودن نوع و محدوده پوشش، مخالف است و آن را خلاف شرع و اولویتهای دینی و اعتقادی دانسته و در این خصوص عنوان می نماید: در نهج البلاغه آمده است که امام علی(ع) روزگار یکی از نمایندگان دولتی‌اش را که در یک شهر دورافتاده بر سر سفره یک ثروتمند و مرفه و اشرافی نشسته بود را سیاه کرد، ولی شما کجای نهج‌البلاغه پیدا می‌کنید که امام علی(ع) در مورد این‌که خانم‌ها بی‌حجاب هستند یا خیر فریاد زده باشد. 

وی می گوید: باحجاب اجباری مخالفم و معتقدم یکی از اشتباهات ما در حوزه اجتماعی بعد از انقلاب اجبار حجاب بود و ما باید این را اعتراف کنیم و بپذیریم.

زائری معتقد است: قانون زمانی رَوایی و مقبولیت دارد که اولاً ناظر به واقعیت بیرونی باشد و بشود اجرا کرد، ثانیاً پیش‌فرض آن قانون مسبوق باشد و این باشد که در حوزه‌های رسانه‌ای، تبلیغاتی، فرهنگی کاری برایش صورت گرفته باشد.


مخالفت با الزام حجاب

در شهریور ۱۳۹۹ مهدی نصیری، مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان در شبکه چهار تلویزیون و در برنامه زاویه اعلام کرد: «براساس پیمایشی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده، ۷۰ درصد جامعه ایران با الزام حجاب مخالفند.» وی همچنین افزود که سالانه حدود ۵ درصد از شمار کسانی که ملتزم به حجاب هستند کاسته می‌شود و نتایج آخرین نظرسنجی که وزارت ارشاد انجام داده نشان می‌دهد حتی در شهرهای مذهبی مانند قم نیز بیشتر مردم با حجاب اجباری مخالفند.


گفتنی است، بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۷ که با بررسی تحقیقاتی درباره میزان حجاب در کشور انجام شده، تنها 13 درصد زنان به صورت سنتی دارای حجاب شرعی هستند و 70 درصد جامعه، دارای حجاب عرفی هستند.

بر مبنای این گزارش، نگرش مردم نسبت به حدود حجاب تفاوتهایی با نگرش شرعی دارد. به گونه ای که تقریباً 50 درصد جامعه به حجاب عرفی گرایش دارند.

ضمنا براساسِ آماری که توسط مؤسسه گَمان در سال ۲۰۲۰ منتشر شده‌است، ۷۲٪ مردم ایران مخالف حجاب اجباری هستند. در مقابل، ۱۵٪ موافق حجاب اجباری هستند. ۵۸٪ اعتقادی به حجاب ندارند، در حالیکه، ۲۶٫۶٪ به حجاب معتقد هستند. در این نظرسنجی بیش از ۵۰ هزار پاسخ‌دهنده شرکت کردند و حدود ۹۰٪ پاسخ‌دهندگان ساکن ایران بوده‌اند. یافته‌های این گزارش، دیدگاه افراد باسواد بالای ۱۹ سال ساکن ایران (برابر با ۸۵٪ افراد بزرگسال در ایران) را بازتاب می‌دهد و با سطح اطمینان ۹۵٪ و حاشیه خطای ۵٪ قابل تعمیم به این جمعیت است.




لینک مطلب:

http://rahemoghaddas.blog.ir/post/355