آبشخور ریشه ها را جستجو کن

وقتی نوجوان بودم، خانواده ام تصمیم گرفتند تا برای ساخت خانه ای جدید، یک مِلک قدیمی را بخرند و خانه کلنگی اش را تخریب و ساختمان جدیدی بنا کنند... «ادامه مطلب»...

 


آبشخور ریشه ها را جستجو کن


وقتی نوجوان بودم، خانواده ام تصمیم گرفتند تا برای ساخت خانه ای جدید، یک مِلک قدیمی را بخرند و خانه کلنگی اش را تخریب و ساختمان جدیدی بنا کنند.

آن روزها من هم به اندازۀ توانایی خودم، پدرم را برای انجام کارهای مربوط به ساخت و ساز منزل جدیدمان، کمک می کردم.

به یاد دارم، در زمین آن ملک قدیمی، درختان و گیاهان متعددی وجود داشت؛ اما از میان آنها، دو درخت، توجه من را به خود جلب کرده بود.

درست در دو طرف زمین، دو درخت انجیر وجود داشت و با اینکه در ظاهر شبیه هم بودند اما میوه هایشان طعمهای کاملا متفاوتی داشت؛ یکی شیرین و خوش طعم و دلچسب، و دیگری بی مزه و حتی بدمزه و گاه، تهوع آور!!

مدتی ذهنم درگیر چرایی این تفاوت عجیب و شگرف بود که روزی از پدرم علتش را پرسیدم.

پاسخ پدر، مرا به فکر فرو برد؛ و به باورهایم جهتی تازه بخشید.

پدرم فرمودند: پسرم، شاید ظاهر این دو درخت شبیه هم است؛ اما چیزی که باعث تفاوت طعم و کیفیت میوه هایشان شده است، نوع آبی است که به ریشه هایشان می رسد؛ یکی ریشه اش از آب پاک و طاهر بهره می برد و دیگری که در نزدیکی توالت قرار دارد، ریشه اش درون چاه فاضلابی مملو از آب کثیف و متعفن است!

نوجوانی که تا دیروز، با بی توجهی و از روی جهل، به شوق یافتن میوه ای شیرین و آبدار، ثمره درختان را مورد جستجو قرار میداد، دیگر ملاک تازه ای را برای خودش برگزیده بود؛ دیگر قبل از اینکه در پی میوه های درختان باشد، در جستجوی آبشخور ریشه هایشان شد. در جستجوی اینکه آن درخت، از چه آبی سیراب می شود، رشد می کند و شکوفه و میوه می دهد...

سالها از شنیدن سخن تأمل برانگیز پدر می گذرد، اما بلطف پروردگار حکیم عالم و آدم، نوجوانِ آن روزها، عمرش را تا به امروز – که ان شاءالله تا پایان عمر، هر روز بیشتر از دیروز ادامه داشته باشد - با همین ملاک و شاخص طی نمود که:

«شناخت ریشه ها، آگاهی از سرچشمۀ اندیشه ها و جستجوی متواضعانه و مصرانه حق و حقیقت، مهم ترین اصل برای طی نمودن صحیح مسیر حیات و پیمودن ثمربخش راه مقدس رشد و تعالی، و رسیدن به کمال است.»

 

اگر در لحظه- لحظۀ روزهای بی بازگشت زندگی مان، عمیقا متوجه این مساله مهم باشیم که غذای جسم و روحمان را از چه منابعی کسب می کنیم؛ خوراک شکم، محبت قلب، افکار و اندیشه های مغز و... را از چه افراد و شخصیتهایی، چه راهها و روشهایی، چه فعالیت و کاری، چه مکتب و عقیده ای، چه مطالب و کتابهایی، چه کانالها و صفحه ها و شبکه هایی، چه گروهها و جمع ها و جلسات و... دریافت می کنیم، و آنچه دریافت میکنیم تا چه میزان با محورهای مهم حلال و حرام الهی، شاخصه های اصیل اخلاق و انسانیت، ملاکهای اساسی حق و اصول انکارناپذیر حقیقت در انطباق هستند، هیچگاه دچار فساد و انحراف، لغزش و سستی، و رکود و افول نخواهیم شد و در شناسایی سره از ناسره دَر نمی مانیم؛ هیچگاه گم نمی شویم در این گرگ و میش فتنه آلودی که مقدس نماهای نادان، منافقان معاند، دین به دنیا فروشان مغرض و دجالهای عصر جاهلیت مدرن، روز و شب با پولها و اموال شبهه ناک و حرام، خوردنی های متنوع و ناپاک، پوشیدنی های متلون و افسونگر، جلوه گری های فتنه انگیز و خودخواهانه، زندگی های مسرفانه و متجملانه، افکار و آرای ناصواب، متناقض، دروغین و شیطانی به خورد ما می دهند...

 

اگر میخواهی معیوب و مسموم نشوی

اگر میخواهی به مرده ای متحرک تبدیل نگردی

اگر میخواهی خودت را عروسک خیمه شب بازی این و آن نکنی

اگر میخواهی وجودیت و موجودیتت را مملو از تباهی و خسران ننمایی

اگر میخواهی حق را دریافت کنی تا اهل حق و حقیقت را بشناسی

میوه ها را از درختانی بجو که ریشه در زلالی و پاکی دارند

آبشخور ریشه ها را جستجو کن...



لینک کوتاه این مطلب:

https://b2n.ir/62733