پرسش و پاسخ

حکم عضویت در گروههای مختلط مجازی

 

پرسش

یه مدتیِ هست که رفتم توی یکی از پیام رسانها و دو نفر از دوستام، همسراشونو تو گروه عضو کردن، که از اخبار کلاس و برنامه های استاد مطلع شن.... این حکمش چیه؟؟؟ من یه بار ترک گروه زدم، این دفعه استادم منو عضو کردن، به نظرتون چیکار کنم؟؟؟؟

 

پاسخ

بودن در گروههای مختلط(گروههایی که هر دو جنس مؤنث و مذکر در آن عضو هستند) و یا چت کردن با نامحرم، از آن جهت که قطعا مقدمه حرام است و میتواند حاشیه های خواسته و ناخواسته بسیاری به دنبال داشته باشد، بدون شک و با استناد به استدلالات گوناگون عقلی، نقلی و تجربی، جایز نبوده و خالی از اشکال نیست و باید جز در موارد ناچاری و اضطرار، از این امور به شدت پرهیز کرد.

 

* ارتباط غیر ضرور با نامحرم یا حضور در فضاهای مختلط حقیقی یا مجازی غیر ضرور، قطعا جایز نیست و بر مبنای قاعده حرام بودن مقدمه حرام، از مصادیق زمینه هایی است که در معرض هرگونه حاشیه منفی، سوءاستفاده، ارتباط حرام و غیر شرعی می باشد.

آیات گوناگون و روایات مکرر، به نکوهش هرگونه ارتباط غیر ضرور با نامحرم پرداخته و پایبندی عملی به این مساله بسیار مهم را به سود هر دو طرف دانسته و معایب، مفاسد و مشکلات گوناگونی را که ماحصل اینگونه حضورها یا ارتباطات می باشد، به صراحت بیان داشته است. که بنده در مطالب متعددی با عناوین «رابطــــه» و «گرسنگی جنسی» به این موضوع پرداخته ام و در آینده نیز به فضل الهی، بحثها و نکات بیشتری را عنوان خواهم کرد، ان شاءالله.

تجربه های مکرر افراد مختلف نشان داده که حضور غیر ضرور در فضاهای مختلط، یکی از دام های قطعی شیطان است و پیامد های بسیار منفی دارد. هم چنین صحبت کردن و ارتباطات غیر ضروری با نامحرم از مناسب ترین جایگاه های نفوذ ابلیس است و ممکن است ناخود آگاه انسان را به روابط غیر اخلاقی سوق داده و یا مقدمه حرامهای الهی باشد.

بطور مثال، عضویت در یک گروه که اعضای غیر همجنس، به محتوای رد و بدل شده در آن دسترسی دارند، حداقل حاشیه ای که ایجاد میکند این است که اعضای غیر همجنس عضو، ولو ظاهرا فعالیتی نکنند، با نگاه و پیگیری و رصد محتواهایی که در طی روزهای متمادی در آن گروه رد و بدل می شود، از در کنار هم قرار دادن داده های مختلف، به نکات و مختصات روحی و اعتقادی و گاها جسمی افرادی که در حال رد و بدل کردن پیامها هستند، پی برده و به تصویر روشن تری از هر یک از اعضای گروه دست می یابند که می تواند مقدمه ایجاد تخیلات و توهمات گوناگون، درگیری های ذهنی و احیانا تصمیماتی برای هرگونه اقدام حاشیه ساز یا حرام باشد.

 

موارد مجاز:

- در مواردی که آگاهی از برنامه های کاری یا درسیِ اجتناب ناپذیر و ضروریِ فرد، مطلقا و تنها و تنها وابسته به حضور مستقیم خود آن شخص در گروهی مختلط باشد، به همان اندازه ای که ضرورت دارد و مفسده ای هم بر آن مترتب نمی باشد، اشکالی ندارد.

- در مواردی که ارتباط مجازی، مقدمه ازدواج باشد، در این صورت به مقداری که جهت ازدواج لازم است، و به همان میزان که ضرورت داشته و مفسده ای هم به دنبال نداشته باشد، اشکالی ندارد.

- در مواردی که ارتباط با نامحرم و یا قرار گرفتن در فضای مختلط، برای انسان، حیاتی بوده و جان آن فرد یا هر ضرورت اجتناب ناپذیر دیگری مطرح باشد، این حضور یا ارتباط اشکالی ندارد.

- در مواردی که ارتباط حقیقی یا مجازی با افراد آگاه و متخصص در حوزۀ نیازهای ضروری عقیدتی، دینی و رفع شبهات فکری باشد، این ارتباط اشکالی ندارد.



لینک کوتاه مطلب:

http://rahemoghaddas.blog.ir/post/88