پرسش و پاسخ

پول پیدا شده را چه کنیم؟ آیا میتوان آن را به حضرت(عج) صله داد؟

 

پرسش

یکی از دوستانم، دو ماه پیش ۵۰تومان پیداکرده

و از اون جایی که قبلا هم چیزی پیدا میکرد و برمیداشته

اما من خیلی باهاش صحبت کردم و اون دیگه قبول کرده که اینا مال حرامه

حالا میشه الان اون پول رو صله بده به حضرت؟

 

پاسخ

بنابر فتاوای مراجع عظام، کسى که مالى را پیدا کرده، چنانچه ارزش آن کمتر از یک درهم باشد، مى‌تواند آن را به قصد تملک بردارد و نیازى به اعلام نیست؛ اما اگر بیش از یک درهم ارزش داشته باشد، حق برداشتن به قصد تملک را ندارد و اگر بردارد واجب است اعلام کند.

پس در صورتی که مال پیدا شده ارزشش بیشتر از یک درهم است و نشانه ای دارد که بتوان در همان محلی که آن مال پیدا شده است، از طریق اعلان نمودن و اطلاع رسانی، صاحبش را پیدا کرد، باید این کار، به مدت یک سال صورت بگیرد.

و بعد از یکسال، در صورت پیدا نشدن صاحبش، به نیت صاحب مال، آن پول یا ارزش ریالی شیء پیدا شده را صدقه بدهد.

و در صورتی که نشانه ای نداشته باشد که بتوان صاحب مال را با اعلان کردن، پیدا نمود و مطمئن باشد که صاحبش با اطلاع رسانی، هرگز پیدا نخواهد شد، همین الان میتواند به نیت صاحب آن مال، پول پیدا شده یا ارزش ریالی شیء پیدا شده را صدقه بدهد.

 

اگر آن مال را یک زن پیدا کرده است، بهتر است مسئولیت کارهای مربوط به اعلان کردن را به محرم مذکر(پدر..همسر..و سایر محارم مذکر فرد) و معتقد به حلال و حرام بسپارد و خودش برای اعلان کردن، مستقیما وارد نشود  تا مفسده و مزاحمتی برایش نداشته باشد.

ضمنا بهتر است انسان از دست زدن و برداشتن مالی که در جایی افتاده، خودداری کند. اگر همگان به این مساله توجه داشته باشند، قطعا صاحبش به آن حوالی برگشته و مال خود را خواهد یافت.

 

در هر صورت مالِ پیدا شده، باید به نیت صاحبش «صدقه» داده شود و نمی شود صدقه ای که صاحب آن نیستیم را بدون اجازه صاحبش در محل خاصی هزینه کنیم. بلکه نیاز به اجازه دارد تا در اموری همچون صله به حضرت(عج) و... مورد استفاده قرار گیرد. البته میتوان صدقه را به نیت سلامتی حضرت و همچنین به نیت آن فرد صاحب مال، کنار گذاشت که برای صرف امور مربوط به صدقه، با تعیین تکلیف و اجازه حاکم شرع و توسط مراکز ذیصلاح به موارد مجاز هزینه نمودن صدقات اختصاص یابد.