پرسش و پاسخ

احکام رابطه جنسی عدمی و انقطاعی چیست؟


 

پرسش

احکام رابطه جنسی عدمی و انقطاعی چیست؟

 

پاسخ

رابطه جنسی عدمی یا رابطه جنسی بدون دخول به حالتی گفته میشود که آلت تناسلی مرد به داخل واژن یا مقعد زن وارد نشود و طرفین برای ارضا کردن یکدیگر از بخشهای مختلف بدن خود استفاده کنند.

رابطه جنسی انقطاعی به رابطه ای گفته می شود که دو طرف یکدیگر را به عقد موقت هم در می آورند اما قبل از پایان مدت عقد، هر یک از طرفین که در زمان وقوع عقد، حق انقطاع یا پایان دادن به مدت عقد را کسب نموده است، اقدام به بذل مدت باقیمانده می کند و در اینصورت، خود را از عقد طرف مقابل، خارج می نماید.

 

بر اساس فتوای مراجع محترم تقلید، زنی که روابط جنسی سطحی(غیر دخولی) دارد، نیاز به نگه داشتن عده نداشته و می تواند بلافاصله پس از پایان مدت عقدش، به عقد مرد دیگری درآید. چنانچه این زن، حق انقطاع یا بذل مدت باقیمانده عقد را هم داشته باشد، می تواند، با پایان دادن به عقد موقت عدمی خویش، بدون لزوم نگه داشتن عده، وارد عقد فرد جدیدی شود.

شفاف تر اینکه: بطور مثال، یک زن می تواند به عقد موقت مردی درآید و در حین عقد، حق انفصال و انقطاع را به عنوان شرط ضمن عقد خود، کسب نماید. چنانچه عقد این زن، عدمی بوده و در حین عقد، دخولی صورت نگرفته باشد، از آنجا که حق بذل مقدار باقیمانده از زمان عقد را داراست و همچنین، نیاز به نگه داشتن عده ندارد، می تواند با بخشیدن مدت باقیمانده، خودش را به عقد مرد دیگری درآورد. در این حالت، زن می تواند چندین عقد متوالی را بدون نگه داشتن عده و بصورت نامحدود داشته باشد.

 

*سؤال: زمان عدّه در عقد موقت چگونه است؟

جواب: در صورت انجام دخول، زمان عدّه آن، دو دوره عادت ماهیانه است.


*سؤال: آیا بدون نزدیکی کردن(دخول) باز هم باید زن، عدّه نگه دارد؟

جواب: لازم نیست، در این صورت عده ندارد. (زن، در رابطه عدمی یا همان غیر دخولی، نیاز به نگه داشتن عده ندارد)


*سؤال: ازدواج با زن یائسه چه حکمی دارد؟ آیا عدّه باید نگه داشته شود؟

جواب: اشکالی ندارد، نیازی به عدّه نیست. (زن یائسه در رابطه دخولی یا غیر دخولی، نیاز به نگه داشتن عده ندارد)

 

منبع: رساله های آموزشی و سایتهای پاسخگویی به سوالات شرعی کلیه مراجع تقلید شیعه



لینک مطلب:

http://rahemoghaddas.blog.ir/post/246