ادعونی استجب لکم

دعا، مغز و حقیقت عبادت و بندگی است چرا که نشانۀ هیچ و ناتوان انگاشتن مخلوق در پیشگاه خالق قادر متعال است. با دعاست که درهای بسته گشوده می شود و رشد و کمال برای آدمی حاصل می گردد. دعا را جدی بگیریم... «ادامه مطلب»...

 

 

دعا را جدی بگیریم

 

دعا، مغز و حقیقت عبادت و بندگی است چرا که نشانۀ هیچ و ناتوان انگاشتن مخلوق در پیشگاه خالق قادر متعال است. با دعاست که درهای بسته گشوده می شود و رشد و کمال برای آدمی حاصل می گردد. دعا را جدی بگیریم.

تنها کسانی اهل دعا و تضرع و ابراز نیاز به درگاه بی نیاز نیستند که به بلای جهل یا غرور و عناد گرفتار شده باشند. راههای آسمان را به مرکب پر نور دعا پیمودن، کار آنهاست که هم به ناتوانی خویش واقفند و هم به قدرت نامحدود پروردگار مهربان خود، ایمان دارند.

روایات متعددی به این مساله مهم اشاره دارند که در ادامه، برخی از آن جملات گهربار و امیدبخش عنوان می گردد:

 

*امام سجاد(ع): إنَّ الدُّعاءَ لَیَرُدُّ البَلاءَ وقَد اُبرِمَ إبراما؛ همانا دعا بلا را برمیگرداند حتی بلای حتمی را. (کافی/ ج۲/ ص۴۶۹)

*امام صادق(ع) می فرمایند شما را سفارش میکنم به دعا کردن زیرا به هیچ چیز مانند دعا نزدیک نمی شوید و دعا کردن برای هیچ امر کوچکی را به خاطر کوچک بودنش رها یا کنار نگذارید زیرا حاجتهای کوچک نیز به دست همان کسی است که حاجتهای بزرگ به دست اوست(کافی ج2ص467)

*امام حسن مجتبی(ع) می فرمایند: کسی که در دلش هوایی جز خشنودی خدا خطور نکند من ضمانت میکنم که خداوند دعایش را مستجاب می کند(کافی ج2ص62)

*پیامبر(ص) می فرمایند: هر کس دوست دارد خداوند را هنگام سختی ها و گرفتاری ها دعای او را مستجاب کند در هنگام آسایش بسیار دعا کند(نهج الفصاحه ص770ج3023)

*پیامبر(ص) می فرمایند: هیچ دعایی زودتر از دعایی که انسان در غیاب کسی می کند مستجاب نمی شود (بحارالانوار ج9)

*پیامبر(ص) می فرمایند: دعا کردن در هنگام رقت قلب را غنیمت شمارید که رقت قلب رحمت است

*امام سجاد(ع) می فرمایند: هرکس در هیچ کاری به مردم دل نبندد و همه کارهای خود را به خداوند بسپارد خداوند هر خواسته ای که او داشته باشد را اجابت میکند

*امام علی(ع) می فرمایند: گاه چیزی را از خدا میخواهی اما به تو داده نمیشود و دیر یا زود بهتر از آن را به تو داده میشود یا به خاطر آنچه خیر و مصلحت تو در آن است از برآورده شدن خواسته ات دریغ میشود زیرا بسا خواسته ای که اگر برآورده شود به نابودی و تباهی دین تو می انجامد پس چیزی بخواه که زیبایی و نیکویی اش برایت بماند و پیامد سوئی ندارد(مجموعه ورام ج2ص104)

*امام صادق(ع) می فرمایند: هرکس بخواهد دعایش مستجاب شود باید کسب خود را حلال کند و حق مردم را بپردازد و دعای هیچ بندهای که مال حرام در شکمش باشد یا حق کسی بر کردنش باشد به درگاه خدا بالا نمیرود(بحارالانوارج90ص321)

 

 

ارسالی مخاطبین:

به قلم «هانیه کروچی»



لینک کوتاه این مطلب:

https://b2n.ir/48247