صفات شیعه

شیعه کیست و چه صفاتی دارد؟... «ادامه مطلب»...



صفات شیعه

 

حضرت زهرا(س): «اِنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِما اَمَرْناکَ وَتَنْتَهى عَمّا زَجَرْناکَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شیعَتِنا وَاِلاّ فَلا»(بحارالانوار، ج 65، ص 155 و تفسیر البرهان، ج 4، ص21) اگر به آنچه تو را فرمان داده ایم عمل مى کنى و از آنچه نهى کرده ایم پرهیز نموده اى از شیعیان خواهى بود و در غیر این صورت از شیعیان نیستى.

مردی در شهر مدینه همسرش را پیش حضرت زهرا(س) فرستاد تا بپرسد شوهرم از شیعیان شما می باشد؟

آن شخص پس از شنیدن پاسخ مضطرب شد با توجه به ضعف ها سستی ها به خود گفت وای برمن که تا ابد در آتش جهنم خواهم بود

حضرت زهرا پاسخ داد به همسرت بگو چنین نیست که تا ابد داخل جهنم باشد؛ شیعیان ما از بهترین افراد اهل بهشت اند، همه دوستان ما و دوستان دوستان ما و دشمنان دشمنان ما هم در بهشت خواهند بود. کسی که با قلب و زبان تسلیم ما اهل بیت شده اما ز عوامر ما سرپیچی میکند و نواهی و موارد پرهیز ما را محترم نشمرد از شیعیان ما نخواهد بود گرچه این گروه نیز پس از پاک شدن گناهان به وسیله بلاها و گرفتاریها یا در قیامت به انواع سختی ها یا در طبقات بالایه جهنم و چشیدن عذاب، اهل بهشت خواهد بود و ما بخاطر دوستی با ما نجاتشان خواهیم داد وآنها را به پیشگاه خودمان انتقال خواهیم داد.

 

امام موسی بن جعفر(ع) فرمودند: حقا که شیعیان ما فقط کسانی هستند که از ما پیروی کنند و گام خود را به جای قدم ما گذارند و از آثار و اخلاق ما متابعت کنند و اقتدا به کردار ما نمایند.(مجلسی،بحارالانوار،ج3،ص۳۹۴)

 

امام رضا(ع) روزی در یک مجلس برای مردم صحبت می‌کرد. در گوشه‌ای از مجلس، زید (معروف به زیدالنار برادر امام رضا(ع)) در فضائل سادات و اولاد پیامبر(ص) و اینکه آن‌ها وضع استثنائی دارند، سخن می‌گفت و مرتب می‌گفت: ما خانواده و اهل بیت چنین و چنان هستیم. امام با تندی فرمود: ای زید! حرف‌های بقالهای کوفه را باور کرده‌ای که مرتب آن را تحویل مردم می‌دهی. اینکه شنیده‌ای ذرّیه فاطمه(س) از آتش مصون هستند، مقصود فقط فرزندان بلافصل فاطمه(س) یعنی حسن و حسین(ع) و دو خواهر ایشان است.

اگر حرف تو درست باشد، تو باید پیش خدا از پدرت موسی‌بن جعفر(ع) گرامی‌تر و برتر باشی. زیرا او با اطاعت خدا و عبادت به بهشت می‌رود و تو با عصیان کردن بدون عبادت بهشت می‌روی. جدم امام سجاد(ع) فرمود: گناهکار از میان ما اهل بیت دو برابر عذاب می‌بیند. یکی برای گناهی که مرتکب شده و دیگری برای اینکه آبرو و حیثیت پیغمبر را از بین برده است. فرزند نوح(ع) بخاطر پیوند خونی و نسبت خانوادگی از هلاکت نجات پیدا نکرد. ملاک سعادت و شقاوت ابدی، پیوند معنوی و عمل صالح و اطاعت از خداست. هر کس از خدا اطاعت کند از ما اهل بیت است گرچه نسبت فامیلی‌ نداشته باشد. (عیون اخبارالرضا(ع) ج 2 ص 564)

 

امام کاظم(ع) فرمود: اگر شیعیانم را جدا می‌کردم آن‌ها جز نام شیعه نداشتند و اگر آن‌ها را آزمایش می‌کردم از خط ایمان بیرون می‌شدند و اگر به دقت در بوته آزمون قرار می‌دادم از هزار نفر یکی خلاص نمی‌شد. و اگر آنان را غربال می‌کردم کسی جز خواص اصحابم باقی نمی‌ماند. به راستی که ایشان مدت‌ها به تخت‌ها تکیه زده‌اند و می‌گویند ما پیروان علی(ع) هستیم، در صورتی که شیعه علی(ع) کسی است که گفتار و رفتارش یکسان باشد. (مجموعه ورام ج 2 ص 320)

شخصی خدمت امام حسین(ع) آمد و گفت: من از شیعیان شما هستم. حضرت فرمود: از خدا بترس و چیزی ادعا نکن. زیرا خدا به تو خواهد گفت دروغ گفتی و در ادعای خود گناه کردی. شیعه ما کسی است که قلبش از هر گونه آلودگی و ناپاکی‌ و خیانت پاک باشد. لیکن تو ادعا کن که من از محبان شما هستم. (فرهنگ سخنان امام حسین(ع) ص 280)

 

 

ارسالی مخاطبین:

به قلم «زینب سعیدی»



لینک کوتاه این مطلب:
https://b2n.ir/45668