پرسش و پاسخ

آیا زن مى‌تواند امام جماعت باشد؟

 

پرسش

آیا زن مى‌تواند امام جماعت براى زنها باشد، یا باید هر کدام ایشان به تنهایى نماز بخواند؟

 

پاسخ

اکثر مراجع تقلید، در نماز جماعت، امامت زن برای زنها را جایز دانسته‌اند.

 

*آیت الله خامنه ای: امامت زن برای زنان جایز است.

اجویة الاستفتائات، 1383، ص 120، مساله 546

 

*آیت الله مکارم شیرازی: امامت زن برای زنان مانعی ندارد.

توضیح المسائل، 1383، ص 237، م 1267؛ استفتائات جدید، ج1، 1384، ص 86، س 254؛ تعلیقه بر عروة الوثقی، 1413 هـ ق، ص 238

 

*آیت الله نوری همدانی: امامت زن برای زنان مانع ندارد.

هزار و یک مساله فقهی، 1383،ج1، ص56، س199؛ تعلیقه بر عروة الوثقی، ص157، فصل فی الشرایط الامام الجماعة

 

*آیت الله وحید خراسانی: امامت زن برای زنان صحیح است.

منهاج الصالحین، ج2، ص 242، الفصل الثالث، شرایط امام جماعت؛ توضیح المسائل، 1383، ص 242، الفصل الثالث، شرط اول

 

*آیت الله شبیری زنجانی: امامت زن برای زنان جایز است.

بهتر است که در ردیف یکدیگر بایستند و امام جلوتر از دیگران نایستد.

توضیح المسائل، 1384، ج1، ص 341، با استفاده از  م 1462 و 1467

 

*آیت الله سیستانی: امامت زن برای زنان جایز است.

در صورتی که امام زن باشد احتیاط واجب آن است که امام زن در صف مأمومین باشد و از صف آن ها جلوتر نباشد.

منهاج الصالحین، ج1، 1426هـ ق، ص 265، الفصل الثالث، شرط اول المسائل المنتخبه، 1425 هـ ق، ص 175، م 6، عروة الوثقی مع تعلیقات، ج2، ص 272، م 8

 

*آیت الله اراکی: امامت زن برای زنان جایز است.

عروة الوثقی، 1383، ص 629، م8، احکام الواضحه، ص 252 ، با استفاده از م 1445؛ زیدةالاحکام، ص 132، با استفاده از شرایط امام جماعت

 

*آیت الله بهجت: امامت زن برای زنان اشکال ندارد.

وسیلة النجاة 1423هـ ق، ج1، ص 292، شرایط امام جماعت، م 1059؛ استفتائات، ج 2، 1386، ص 293، م 2618

 

 

روایاتی که دلالت بر جواز اقتدای زن به زن در نماز جماعت دارد:

*شیخ طوسی در تهذیب از سماعة بن مهران روایت می‌کند که از امام صادق(ع) درباره امامت زن‌ها پرسیدم، فرمود: اشکالی ندارد (طوسی، بی‌تا: 3/31)

*شیخ طوسی به سند خود از امام صادق(ع) (در حدیثی) درباره امامت زن‌ها فرمود: اشکالی ندارد ولی در هنگام جماعت، در وسط صف بایستد و جلوتر از مأمومین قرار نگیرد (حر عاملی، 1396: 5/408)

*شیخ صدوق به سند خود از حسن بن زیاد صیقل روایت می‌کند که از امام صادق(ع) درباره کیفیت نماز خواندن زن‌ها بر اموات و همچنین درباره نمازهای واجب پرسیده شد که آیا زن‌ها می‌توانند امام جماعت خودشان باشند، حضرت فرمود: آری می‌توانند (همان: 406). این روایت، جواز امامت را در نماز واجب ثابت می‌کند.

*شیخ طوسی، از امام باقر(ع) درباره امامت زن برای زن‌ها و کیفیت و ‌اندازه صدای آنها در قرائت و تکبیر پرسیدم، فرمود: به ‌اندازه‌ای که بشنود (همان: 407). این روایت به صورت مطلق امامت را برای زن‌ها اثبات می‌کند. زیرا پرسش از کیفیت و‌ اندازه صدا در قرائت پس از جواز امامت آنان است. سند آن تمام است (مجلسی، محمدتقی، 1406ب: 5/504).



لینک کوتاه این مطلب:

https://b2n.ir/74827