پرسش و پاسخ

تفاوت وضو و نماز زن و مرد


پرسش
آیا وضو و نماز زن و مرد تفاوت دارد؟

پاسخ
اصل اعمال عبادی وضو و نماز، هیچ ارتباطی با تفاوت جنسیت ندارد و یک عمل واحد، مشترک و مشابه در میان جنس مذکر و مونث می باشد. به عبارت دیگر، بین زن و مرد در افعال، اذکار و کیفیت وضو و نماز هیچ فرقى نیست و در واجبات ذکر و عمل وضو و نماز تفاوتى وجود ندارد.

- برخی معتقدند مستحب است مردها هنگام شستن آرنج از قسمت بیرونى آن شروع کنند و زنها از قسمت داخلى آن.
- برخی معتقدند مستحب است رکوع و سجود زنان، حالت جمع تر داشته باشد و مردان بازتر؛ بطور مثال، مستحب است در هنگام سجده، مردها آرنج ها و شکم را به زمین نچسبانند و بازوها را از پهلو جدا نگه دارند؛ ولی زن ها آرنج ها و شکم را بر زمین بگذارند و اعضای بدن را به یکدیگر بچسبانند.
* اعمال فوق براى زنان و مردان، صرفا استحباب دارد، و بدون انجام آنها نیز وضو و نماز کاملا صحیح است.

- بنابر نظر مراجع تقلید، تنها تفاوت واجب در حین خواندن نماز، مربوط به مساله ای ظاهری است، نه اصل عمل؛ که آن هم درباره پوشش زن و مرد می باشد:

پوشیدن لباس ابریشم خالص و استفاده از زنجیر، انگشتر، ساعت مچی، عینک و... طلا، براى مرد، حرام و نماز خواندن با آنها باطل است؛ ولی برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.
مرد باید در حال نماز، عورتین خود را بپوشاند و بهتر است از ناف تا زانو هم پوشانده شود. اما زن باید در موقع نماز، تمام بدن حتی سر و موی خود را بپوشاند ولی پوشاندن صورت به مقداری که در وضو شسته می شود و دستها تا مچ و پاها تا مچ پا لازم نیست.




لینک کوتاه این مطلب:

http://b2n.ir/53486