پرسش و پاسخ

آیا آیت الله سیستانی تلویزیون را حرام میداند؟



همه فتاوی آیت الله سیستانی درباره تلویزیون:

اگر فیلمها لخت یا نیمه لخت نباشد نگاه بدون شهوت اشکال ندارد. نگاه کردن به صحنه های برهنه، به طور مستقیم و یا در صفحه تلویزیون و امثال آن جایز نیست بلکه احتیاط واجب آن است به طور مطلق به آن مناظر نگاه نکند.

گوش داده به موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب و گوش دادن به غنا یعنی آوازی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد چنانچه مضمون آن باطل باشد و یا قرآن و ذکر و دعا باشد حرام است و در غیر آنها بنابر احتیاط واجب جایز نیست و نگاه کردن به فیلمهای خارجی بدون شهوت جایز است .

نگاه کردن به شهوت و خوف وقوع در حرام ، حرام است و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد و فرقی میان متاهل و غیره در حکم مذکور نیست .

دیدن فیلمهای مبتذل و فیلمهایی که گمراه کننده و سوق دهنده به گناه و تبهکاری است مطلقا جائز نیست و در غیر آنها نگاه باشهوت یا با خوف وقوع در حرام جائز نیست؛ و همچنین به احتیاط واجب نگاه زن به فیلم برهنه مرد بیش از مقدار معمول و نگاه کردن مرد به فیلم برهنه زن بیش از مقدار معمول نزد بی حجابان حتی اگر باشهوت نباشد جائز نیست .

مشاهده هر آنچه را که با تربیت درست دینی منافات داشته باشد، شامل امر به منکر و نهی از معروف و گسترش افکار مخرب و تصاویر مبتذل و تحریک کننده شهوت های شیطانی و هرچیزی که باعث انحطاط اخلاقی و فکری بیننده شود، حرام است.

مومنان به ویژه والدین و سرپرستان باید درمشاهده برنامه هایی که از تلویزیون و شبکه های ماهواره ای پخش می شود، احتیاط و رعایت لازم را به کارگیرند وبرنامه هایی را برای فرزندانشان انتخاب کنند که صلاح دنیا و آخرت درآن باشد و نیز باید از هرچیزی که فطرت پاک آنان را آلوده و اخلاق آنان را فاسد می کند، پرهیز کنند.

 

منابع:

سایت آیت الله سیستانی؛ استفتائات 

جام جم آنلاین 

سایت هدانا