قوانین و نکات درباره همسایه


آیا واقعا چاردیواری اختیاری است؟

یکی از جملات متداولی که بین عامه مردم زیاد می‌شنویم؛ عبارت «چاردیواری اختیاری» است. یعنی من در خانه خودم هستم و هرکاری کنم مربوط به خودم است و به هیچ‌کس دیگر حتی همسایه ها مربوط نیست که چه کار می‌کنم. این اصطلاح، اگرچه ظاهرا مقبول عده ای از عامه قرار گرفته اما از نظر قانونی درست نیست.

طبق ماده 132 قانون مدنی، «کسی نمی‌تواند در ملک خودش تصرفی کند که موجب تضرر همسایه شود. مگر تصرفی که متعارف و یا برای رفع حاجت یا ضرر از خودش باشد.» این ماده صریح قانونی مدنی است که خلاف آن را نه مردم می‌توانند اعتراضی کنند و نه قضات می‌توانند رای خلاف ماده بدهند.

یعنی چهاردیواری تا جایی اختیاری است که تصرف و تجاوز حقوق غیر، صورت نپذیرفته باشد.

محیط بسته و باز منزل هر شخص برای هر نوع پوشش و رفتار، فضای آزاد وی به حساب آمده و چشم انداختن به حریم اشخاص، عملی غیر شرعی، غیر اخلاقی و غیر قانونی است و چهاردیواری منزل مسکونی هرکس، حریم خصوصی اوست و هیچ کس حق هیچگونه تعرضی به آن ندارد. اما چهاردیواری تا جایی اختیاری است که منطقا افعال صورت گرفته در خانه فرد، مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکند، یعنی بطور مثال، صدا و بو در آن محبوس بوده و از دیوار و در و پنجره بیرون نزند و وارد حریم و چهاردیواری دیگران نشود؛ آن صداها و بوهای ناخوشایندی که از خانه یا اتاق و فضای اختصاصی فردی، به خانه یا اتاق و فضای اختصاصی فرد دیگری رسوخ نماید، دیگر به هیچ عنوان صحیح و قابل دفاع نمی باشند. همچنین آنکه در فضای عمومی، با صدای ضبط ماشین یا گوشی و... و نیز دود سیگار و سایر بوهای ناخوشایند، موجبات ناآرامی و آزار دیگران را فراهم سازد، به اعمالی ناپسند دست زده است که باید مورد نهی قرار گیرد. چون اگرچه می‌توان بر توسن چشم، افسار پلک زد و آن را از چهار نعل رفتن در مسیر نگاه بازداشت، اما چگونه می‌توان بر بینی و گوش، حفاظی زد که از یورش شنیدنی‌ها و بوییدنی‌های اعصاب‌خرد کن و حتی آسیب‌زننده محفوظ بمانند!

 

- از گذاشتن هرگونه اثاث، وسیله قابل استفاده و غیرقابل استفاده در مسیر رفت وآمد و راه پله و پاگرد و پیلوت که مانع رفت وآمد و یا زشتی محیط و محوطه و اذیت همسایگان می باشد خودداری کنید.

- اگر جاکفشی در مقابل درب ورودی و در راه پله است، باید مرتب باشد و کفشها پخش و به هم ریخته در راه پله رها نشده باشد که مانع رفت وآمد همسایگان و باعث زحمت و حتی به هم خوردن تعادل انها شود.

- در تمیزی مسیر راه پله مختص به واحد خودتان دقت لازم را داشته باشید و حداقل هفته ای یکبار تمیز کنید.

- از هرگونه آلودگی صوتی، صدای تلویزیون، موسیقی، و تمرین با آلات موسیقی که بیرون واحد مسکونی شنیده می شود و باعث آزار همسایگان و مانع استراحت و آسایش آنان است خودداری کنید.

- انسانها مجازند هرگونه که دلشان میخواهد با هر عقیده و سبکی مورد پسندشان است، زندگی کنند اما تا جایی که به حقوق دیگران تجاوز نکنند و و باعث آزار و اذیت دیگران نشوند.

- اگر به هردلیل علاقمند به مصرف سیگار و قلیان وهر نوع مواد مخدر و مشروبات الکلی هستید و میخواهید در منزلتان استفاده کنید نباید همسایگان از بوی مواد و سروصدا و مستی ناشی از مصرف مشروبات و حالات غیرارادی بعد از آن، هیچگونه آزار و اذیتی را تحمل کنند.

- درب واحد مسکونی باید بسته باشد و اگر به هردلیل باز بود، هیچ صدا و بویی نباید به واحد کناری و یا بالایی و پایینی شنیده و سرایت کرده و آسایش همسایگان را برهم بزند. پس درب واحد خود را ببندید و تا جایی که به حقوق همسایگان تجاوز نمی کنید هرکاری که دوست دارید انجام دهید.

- از دویدن و پای کوبیدن و بازی پرسروصدا کردن در واحد مسکونی و راه پله جداً خودداری کرده و آسایش همسایگان را برهم نزنید.

- درب واحد خود را آرام باز و بسته کنید و از محکم بستن و کوبیدن درب ورودی آپارتمان جدا خوداری کنید که حقوق همسایگان را پایمال نکرده باشید.

- شما مختارید هرگونه مهمانی و روضه و مجلس شادی در واحد مسکونیتان داشته باشید، اما به شرط اینکه آن شادی و روضه و مهمانی فقط در منزل خودتان شنیده شود و نه واحدهای دیگر، که باعث آزار و اذیت همسایگان و برهم خوردن آسایش آنان شود. مگر آنکه در موارد خاص سال، مهمانی ویژه ای دارید که قبل از برگزاری مراسم، باید با همه همسایگان یا مدیر ساختمان صحبت کرده و رضایت آنان را جلب نموده و تاکید داشته باشید که از فلان ساعت تا فلان ساعت، مراسم دارید و راس ساعت مراسم را تمام کنید و به عهد خود وفادار بوده و موجبات رضایت همسایگان را فراهم نمایید.

- از بدگویی و خبرچینی و غیبت و تهمت و قضاوت نابه جا نسبت به همسایگان جدا خوداری کنید، رازدار باشید تا جایی که به حقوق سایر همسایگان  تجاوز نکنید.

- ادب و احترام را در کلام و گفتار خود نسبت به همسایگان - حتی اگر به هر دلیلی از ایشان ناراحت هستید - رعایت کنید. چرا که در روایت از امیرالمومنین(ع) است که با دوستان طوری دوستی کنید که شاید روزی دشمنتان شوند و با دشمنان طوری برخورد کنید که شاید روزی دوستتان شوند و اعتدال و مدارا را خط مشی خود قرار دهید.

- اگر در کنتور آب یا گاز و یا برق با همسایگان مشترک هستید برای پرداخت قبض به تعداد نفرات هر واحد، مبلغ قبض را تقسیم کنید. حتی علاوه بر آن همسایگان به مرور زمان خودشان متوجه می‌شوند که کدام واحد پر رفت وآمد تر و پر مهمان تر است، این را هم برای محکم کاری و اطمینان، برای اینکه در حق هیچ کس ظلمی نشده باشد، مدنظر داشته باشید.

- از کفتربازی و گذاشتن هرگونه وسیلۀ غیر متعارف در بالای پشت بام که موجب آزار همسایه می شود جدا خودداری کنید.

- نگه داشتن حیوانات اهلی و غیر اهلی در فضای عمومی ساختمان، منوط به رضایت همه اهالی آن ساختمان و حتی همسایگان مجاور است. و نگهداری از حیوان در فضای خصوصی واحد شخصی نیز باید بگونه ای باشد که صدا، بو، نظافت، بیماری و هرگونه مساله‌ای مربوط به حیوان، هیچگونه آزار و مخاطره ای را متوجه همسایگان نسازد.

- ممکن است برخی عادت به دود کردن اسپند، عود و یا هر چیز دیگری از این موارد داشته باشند؛ اینگونه افراد باید دقت کنند که بو و دود ناشی از سوزاندن هر چیز، تا جایی مجاز است که از چهاردیواری هر واحد تجاوز ننموده و وارد فضای عمومی ساختمان و در نتیجه، درون واحدهای دیگر نشود، چراکه ممکن است به هر دلیل، موجب آزار و اذیت و حتی ایجاد و تشدید بیماری ها، آلرژی ها و حساسیت های جسمی و روحی دیگر افراد شود که قطعا عملی ناپسند و غیر انسانی است.

- برای انتقال زباله به بیرون واحد خود، از سطل یا پلاستیکی استفاده کنید که از ریخته شدن حتی قطره‌ای آب و مایعات کثیف ناشی از زباله ها در راه پله، آسانسور و دیگر مشاعات ساختمان جلوگیری شود.

- در خصوص قسمتهای مشترک ساختمان، مثل جاهایی از پارکینگ که در سند به نام کسی نخورده‌است و یا حریم کوچۀ ساختمان که برای همه مالکان آن ساختمان مشاع و یکسان است. موضوع اینطور است که یا باید باهم توافق کنند یا اینکه اگر باهم به توافق نمی‌رسند هیچکس نمی‌تواند بدون اجازه سایر مالکین خودروی خودش را آنجا پارک کند و اگر کسی این کار را انجام دهد تخلف کرده‌است و امکان شکایت از وی وجود دارد.

نکته دیگری که در مورد پارکینگ وجود دارد این است که مالک می‌تواند پارکینگ اختصاصی خودش را به کس دیگری انتقال دهد، به شرط آنکه آن شخص از ساکنان ساختمان باشد. در غیر اینصورت نمی‌تواند پارکینگ یک آپارتمان را به شخص دیگری که آنجا ساکن نیست به صورت رسمی انتقال دهد و عملی غیر قانونی را مرتکب شود.

در مورد پارکینگ باید بدانید که قسمت پارکینگ یک ساختمان فقط برای خودرو است و نمی‌توان از آن استفاده دیگری کرد. مثلا نمی‌شود اسباب و وسیله در آن گذاشت و یا حیوان خانگی در آنجا قرارداد. فقط وسیله نقلیه تان را می‌توانید در آنجا قرار دهید و بس!



بازگشت به صفحه اصلی مطلب «حقوق همسایه»