اهمیت نماز

نماز نقش اساسی و بنیادی در نزدیک کردن و پیوند دادن انسانها با خداوند متعال دارد و دارای یکسری اهمیت و فوایدی است که این آثار و فواید را در زندگی و شخصیت خودمان میتوانیم بیابیم... «ادامه مطلب»...



اهمیت نماز


پیامبر اکرم(ص): أَوَّلُ مَا یُحَاسَبُ اَلْعَبْدُ اَلصَّلاَةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا

اوّلین چیزى که بنده را به خاطرش محاسبه مى‌کنند نماز است؛ اگر نمازش پذیرفته شود، اعمال دیگرش نیز پذیرفته مى‌شود و اگر نمازش ردّ شود، سایر اعمالش نیز ردّ خواهد شد (فلاح السائل، جلد 1 ، صفحه 127)

نماز نقش اساسی و بنیادی در نزدیک کردن و پیوند دادن انسانها با خداوند متعال دارد و دارای یکسری اهمیت و فوایدی است که این آثار و فواید را در زندگی و شخصیت خودمان میتوانیم بیابیم. همچنین، یکسری فواید و اهمیت هایی از نماز در قرآن کریم و در گفتار و کلمات معصومین قابل استفاده است که به اختصار با بعضی از آنها آشنا میشویم :


1- اهمیت نماز در شخصیت فرد:

در نماز ، ۱- فرد نماز گزار اقرار به ربوبیت خداوند متعال میکند. ۲- ذکر نماز باعث میشود به مرور زمان موجب تداوم ذکر و یاد خداوند در وجود و زندگی فرد میشود. ۳- ما با نماز خواندن شکر خدا را بابت تمام نعماتی که به ما عنایت کرده اند به جا می آوریم . ۴- باعث تهذیب نفس انسان میشود. ۵- روح خوش بینی را در انسان بارور میکند. ۶- باعث دوری انسان از فحشا و منکر میشود و...

2- اهمیت نماز در قرآن کریم:

در قرآن بیش از یکصد آیه نازل شده که طی آن اهمیت و احکام و مسائل مهم مربوط به نماز بیان شده است. و برای نمونه چه آیه ی زیباییست؛ «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» آگاه باشید که یاد خداوند مایه آرامش دلهاست(رعد/۲۸) «إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی» منم خدایى که جز من خدایى نیست پس مرا پرستش کن و به یاد من نماز برپا دار﴿طه/۱۴﴾

3- اهمیت نماز در کلام معصومین :

الف: نماز اولین پرسش؛ احادیث متعددی دلالت بر این اهمیت میکند از جمله پیامبر اسلام(ص) میفرمایند: ستون دین نماز است و از میان اعمال انسان در رستاخیز نماز نخستین عملی است که مورد رسیدگی قرار میگیرد، اگر صحیح بود سایر اعمال ما نیز مورد توجه قرار میگیرد و اگر نه بقیه اعمال مردود خواهد شد. (بحارالانوار ج ۸۲ صفحه ۲۲۷)

امام علی(ع) میفرمایند: کسی که نماز به جا آورد در حالی که عارف به حق آن باشد خداوند او را می آمرزد. (بحارالانوار، ج۸۲ صفحه ۲۰۷)

ب: نماز جامع ترین عبادت هاست؛ حدیثی از امام صادق(ع) هست که میفرمایند: هیچ عملی معادل نماز نیست زیرا نماز جامع ترین و معتبر ترین و بالاترین عبادت است. (همان صفحه ۲۱۹)

ج: نماز بهترین  وسیله تقرب: روزی ابن وهب از امام صادق سوال کردند: بهترین چیزی که بندگان به وسیله ی او به خداوند نزدیک میشوند چیست؟ و محبوب ترین وسیله تقرب در نزد خداوند کدام است؟ حضرت جواب دادند، بعد از معرفت خداوند برای تقرب به خدا عملی بهتر از نماز نمیشناسم، آیا به عیسی بن مریم نگاه نمیکنی که فرمود: خداوند به من نماز و زکات را سفارش کرده که تا زنده ام آنها را به پا دارم. ( محجه البیضاء / ج ۱صفحه ی۳۳۹)

پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: بهترین کارها در نزد خداوند نماز به وقت است، آنگاه نیکی به پدرو مادر و آنگاه جنگ در راه خدا (نهج الفصاحه صفحه ۱۶۷)

۴- اهمیت نماز در خود نماز :

نماز انسان بسیار کوچک را با آفریدگار بی نهایت بزرگ پیوند میدهد . نماز عالی ترین نمایش عبودیت و بندگی خداوند است که با کلام و عمل، قلب و روح انسان و پرستش او را به نمایش می گذارد که هیچ یک از واجبات دیگر از این ویژگی برخوردار نیست، زیرا هر رکن و اجزایی از نماز حکایت کننده بابی از ابواب معارف و تقرب به خداوند را در بردارد.

 به طور مثال؛ مثلا خواندن سوره حمد از طرفی دو اصل اعتقادی هر مسلمان را تشکیل میدهد و از طرفی طبق حدیثی از پیامبر(ص): ارزش و محتوای سوره حمد هم وزن و هم سنگ با کل قرآن کریم است .

یا رکوع که یکی از بهترین ابزارهای اظهار بندگی است کسانی به خداوند نزدیک میشوند که در اظهار ادب کوتاهی نکرده باشند. امام صادق(ع) میفرمایند :  رکوع نماز، ادب است و در سجودش قرب و هر که ادب را نیکو به جا نیاورد شاسته قرب نیست.(همان، صفحه ۱۰۸)

یا اینکه میتوان گفت سجده نشان دهنده تزلزل و خاکساری در برابر خداوند و عالی ترین درجه عبودیت است که در قرآن در این باره آمده: تمام آنچه در آسمان و زمین وجود دارد برای خدا سجده میکنند.(نمل/ ۴۹)

در تشهد هم در واقع گواهی به یگانگی و رسالت پیامبر اکرم(ص) در کنار هم آمده است که پیوند نبوت و رهبری را با توحید وعبودیت به هم می رساند .

و در واقع نماز فایده های بسیار زیادی دارد و یکسری فایده های کلی رو ذکر کردیم در قسمت های بالا و علاوه بر اینها، فایده های دیگری هم دارد از جمله اینکه نماز ما را از گناه باز میدارد. یکی از یاران پیامبر اعمال ناپسندی انجام میداد وهمیشه و در هر شرایط نمازش را اول وقت میخواند و این اعمال ناپسند او به گوش پیامبر رسید و ایشان فرمودند: این فرد با همین نماز خواندن اول وقتش بالاخره هدایت میشود. و این اشاره به یکی از اهمیت های نماز دارد .

و اینک یک حدیث که شخص خود من را به تامل وادار کرد این بود :

از حضرت فاطمه زهرا(س) نقل شده است که روزی از پدرشان پرسیدند؛ ای پدر چیست برای کسی که سبک شمارد نمازش را و پیامبر رو به حضرت فرمودند: فاطمه جان؛ کسی که سبک شمارد نمازش را مبتلا کند خدا او را به پانزده خصلت که شش تای آن در دنیا به او میرسد، اول از همه خداوند برکت را از عمرش میبرد و دوم اینکه برکت را از روزی اش میبرد و سوم اینکه خداوند سیمای صالحان را از صورتش محو می کند و چهارم هر کاری که انجام دهد به او پاداش نمیدهد و پنجم دعایش به آسمان بالا نمی رود و ششم برای او بهره ای در دعای صالحان نخواهد بود، و اما سه تای از خصلت ها زمان مرگش به او میرسد، اول اینکه او خوار و ذلیل میمیرد و دوم گرسنه میمیرد و سوم اینکه تشنه میمیرد (حتی اگر آب دریا ها را به او بنوشانی، عطشش برطرف نمیشود) و اما سه تای دیگر از آن خصلت ها در قبر به او میرسد، اول اینکه ملکی بر او موکل میشود تا او را عذاب کند و دوم اینکه تنگی قبر و سوم تاریکی قبر، و اما سه تای آن در روز قیامت هنگام خارج شدن از قبر به او میرسد؛ اول خداوند ملکی را بر او می گمارد تا او را کشان کشان بر روی صورت بکشد، دوم حساب میکشد از او حسابی شدید، سوم پاک نمیکند او را و برای اوست عذابی دردناک. (فلاح السائل و نجاح المسائل ص ۲۲، ادب حضور ص ۶۲)

 

 

ارسالی مخاطبین:

به قلم «فاطمه صداقتی»



لینک کوتاه این مطلب:

https://b2n.ir/78559