بال پرواز عشق 

آنکه به سوی مجلس علوم قرآن و آل محمد(ص) گام بر میدارد، بر بال ملائک قدم بر میدارد؛ آنکه در چنان مجلسی می نشیند، بر بال ملائک نشسته است؛ آنکه چنین مجالسی را بر پا می کند، عرش پیمای عالم است آن هم بر بال ملائک... «ادامه مطلب»...

 

 

بر بال ملائک

 

الإمامُ الرِّضا علیه السلام: مَن جَلسَ مَجلسا یُحیا فیهِ أمرُنا لَم یَمُتْ قلبُهُ یَومَ تَموتُ القلوبُ .

امام رضا علیه السلام : هر کس در مجلسى که یاد و نام ما در آن زنده نگه داشته مى شود بنشیند، در آن روزى که دلها مى میرند، دل او نمى میرد. (الأمالی للصدوق 131/119 - میزان الحکمه، ج2، ص225)

 

عباد بن کثیر از مسیری می‌گذشت داستان سرایی را دید که در حال قصه گفتن میگفت: این مجلسی است که هرکس در آن بنشیند بدبخت نمی‌شود... این ماجرا را خدمت مولایش امام صادق علیه السلام عرضه داشت. امام صادق علیه السلام فرمودند. به هیچ وجه، به هیچ وجه! مجالس آنها در مسیر خطاست . خداوند غیر از آن فرشتگان گرامی که اعمال بندگان را می‌نویسند، فرشتگانی دارد که گشت می‌زنند، پس هرگاه بر جمعی بگذرند که محمد وآل محمد علیه السلام را یاد می‌کنند، به یکدیگر می‌گویند: توقف کنید. پس می‌نشینند و بهره مند می‌شوند چون از آنها جدا گردند، بیمارانشان را عیادت کنند و در مراسم مردگانشان شرکت نمایند و از غایبین آنها تفقد کنند، پس این مجلس است که هرکس در آن بنشیند بدبخت نمی‌شود. (مکیال المکارم جلد2 صفحه 238، به نقل از وسائل الشیعه)

حضور یافتن و نشستن در مجالسی که فضایل و مناقب و سایر امور مربوط به حضرات معصومین(ع) نقل می شود، به دلیل اینکه از نشانه های محبت و از مصادیق خیرات است، در واقع عمل به فرموده خداوند است که می فرماید: «فاستبقوا الخَیرات»(بقره/148) به سوی کارهای نیک سبقت گیرید.

در امالی شیخ صدوق از امام رضا علیه السلام نقل است که از آن بزرگوار فرمودند :هرکس در مجلسی بنشیند که امر ما در آن زنده می‌گردد، روزی که دلها می میرد دل او نخواهد مُرد...

از آنجا که مسئولیت زنده نگه داشتن مکتب اهل بیت علیهم السلام در اصل بر عهده امام زنده ی عصر است تمام کسانی که در این راه (یعنی زنده ساختن و رونق بخشیدن به مکتب اهل بیت علیهم السلام) تلاش و فداکاری می‌کنند (اعم از دانش وران و دانش پژوهان مکتب شیعه و کمک کنندگان مادی و معنوی به آماده شدن و ادامه یافتن این مقوله الهی) یاوران امام عصر به شمار می آیند.

 

ائمه اطهار از مکتب ناب خویش با اصطلاح (اَمرُنا) یعنی امر ما یاد کرده اند و به بیان های مختلف فرموده اند هرکسی که امر ما را زنده کند، مورد رحمت و عنایت خاص پروردگار است.

پس روشن می‌شود که یکی از مهمترین راه های یاری امام عصر، زنده ساختن مکتب ایشان است. که این کار از یک سو با تلاش ناقلان حدیث و عالمان و مبلغان خبره و از سوی دیگر با مراجعه ما به این گونه افراد و تشکیل جلسات و نشست های مداوم جهت آموختن مکتب اهل بیت علیهم السلام شدنی خواهد بود.

 

و هم چنین در روایتی از امام صادق علیه السلام که به یکی از یاران خود به نام فضیل فرمودند: آیا شما جلسه تشکیل می دهید و گفته های ما را برای یکدیگر نقل میکنید؟  فضیل عرضه داشت: آری فدایت شوم. امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا من این چنین جلسه ای را دوست دارم. پس با (با برقراری این جلسات) أَمرُنا(یعنی مکتب ما) را زنده کنید. خدا رحمت کند آن کس که امر ما را زنده کند.(بحارالأنوار جلد 44 صفحه 282)

 

بر پا نمودن مجالسی که مولایمان صاحب الزمان در آنها یاد شود و مناقب و فضایل آن حضرت در آنها ترویج ومنتشر گردد و در آن مجالس برای آن جناب دعا شود و با جان و مال در راه تشکیل آن مجالس تلاش کردن از وظایف دلباختگان و ارادتمندان به آن جناب است زیرا کار ترویج دین خدا و برتری دادن کلمة الله و یاری نمودن ایشان با نیکی و تقوا و تعظیم شعائر الهی و... از اموری است که نصرت ولی خدا محسوب می شود.

اضافه بر این که نشستن در این مجالس، زیاد کردن افراد، دوستان و یاران و به اصطلاح سیاهی لشکر درست کردن برای جمعیت نیکان است که نزد خداوند و امامان معصوم محبوب و مطلوب است، همچنان که سیاهی لشکر شدن برای معاندین و دشمنان اهلبیت(ع) و اشرار و مفسدین، نزد خداوند و امامان مبغوض و ناخوشایند میباشد...

می‌توان گفت که برپا ساختن این مجالس در بعضی از اوقات واجب هم هست، خصوصا زمانی که مردم در معرض انحراف و گمراهی باشند و بر پایه این مجالس، سبب جلوگیری از هلاکت دینی آنان و مایه ارشاد و راهنمایی ایشان به راه هدایت گردد.

خداوند متعال در همه احوال نگه دار حق جویان است، همانها که با امر به معروف و نهی از منکر، راهنمایی اشخاص گمراه و عقب زدن اهل بدعت و گمراهی، از طریق بذل جان و مال و علم و توان خویش، شیعیان و محبان و ایتام آل محمد(ص) را در مسیر حق و حقیقت یاری می نمایند.

 

خدایا ما را از کسانی قرار ده که با تلاش در جهت آموختن و آموزش مکتب اهل بیت علیهم السلام، امام خویش را یاری می کنند...

 

 

ارسالی مخاطبین:

به قلم «مهدیه ثناگو»



لینک کوتاه این مطلب:

https://b2n.ir/76747