ارزش زمان

زندگی هیچ کس بدون نظم و توجه به ارزش زمان، به سامان نمیرسد... «ادامه مطلب»...

 

 

ارزش وقت


امام موسی کاظم علیه‌‏السلام فرمودند: مَن استَوى یَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ و مَن کانَ آخِرُ یَومَیهِ شَرَّهُما فَهُوَ مَلعونٌ و مَن لَم یَعرِفِ الزِّیادَةَ فی نَفسِهِ فَهُوَ فی نُقصانٍ و مَن کانَ إلَى النُّقصانِ فَالمَوتُ خَیرٌ لَهُ مِنَ الحَیاةِ؛ ‏(بحارالأنوار، جلد 78، صفحه327)
کسى که دو روزش با هم برابر باشد، زیان کار است. کسى که امروزش بدتر از دیروزش باشد، از رحمت خدا به دور است. کسى که رشد و بالندگى در خود نیابد، به سوى کاستى‏‌ها مى‏‌رود و آن که در راه کاستى و نقصان گام بر مى‏‌دارد مرگ برایش بهتر از زندگى است.


امیرمؤمنان علی(ع) برای استفاده از ساعات شبانه روز و چگونگی بهره مندی از آن ساعت ها در سخنی می فرماید:

«انسان با ایمان ساعت های زندگیش را به سه بخش تقسیم می کند، 1ـ بخشی را به مناجات با خدا و برقراری ارتباط با آفریدگار جهان می پردازد. 2ـ و بخشی را در طریق تأمین هزینه زندگی و سامان دادن به معاش به کار می گیرد 3ـ و بخش دیگر را برای استراحت و بهره گیری از لذّت های حلال و آرامش بخش روح و روان برمی گزیند، و برای خردمند صحیح نیست که حرکتش جز در یکی از این سه مورد باشد، یعنی تأمین معاش، و عبادت و آباد نمودن آخرت یا بهره گیری از لذّت و آسایش غیر حرام»

 

در قرآن به قدری به وقت احترام شده که گویی در اوج ارزش هاست، تا آنجا که خداوند به آن سوگند یاد نموده و می فرماید: «والعصر؛ سوگند به وقت»

در کتاب خدا آنچه را که موجب اتلاف وقت می شود به عنوان لغو، باطل، افراط و به طور کلّی بیهوده گرایی و پوچی، از آن سرزنش شده است

خداوند در تعریف انسان با ایمان می فرماید: «و الّذین هم عن اللّغو معرضون؛ مؤمنان از کارهای بیهوده روی گردان هستند.»

همچنین خداوند در یک جا می فرماید: «و خسر هنا لک المبطلون»؛ در قیامت اهل باطل و اتلاف گران وقت زیان خواهند دید

 

و کلام آخر؛

پیامبر(ص) فرمودند: «قل هی مواقیتٌ للنّاس...؛بگو این ماه ها نشان دهنده وقت ها برای نظام زندگی مردم است.»(کنزالعمّال، حدیث 43490)

نتیجه میگیریم که وقت جزء یکی از مهم ترین امور در زندگی انسان است که اگر با نظم توأم باشد آدمی را به موفقیت می رساند؛

زندگی هیچ کس بدون نظم و توجه به ارزش زمان، به سامان نمیرسد...

 

 

ارسالی مخاطبین:

به قلم «زهرا عباسی»



لینک کوتاه این مطلب:

https://b2n.ir/32896